Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Avstand

En følge av utviklingen med sentralisering og sammenslåing til store og stadig større enheter, er at det ofte kan være vanskelig å nå fram til "rette vedkommende". Når denne, ofte ukjente, rette vedkommende endelig er å få tak i, så har personen begrenset kunnskap om de lokale forholdene og det vi har på hjertet. Vi opplever en rekke eksempler på det.Når styret i Helse Vest skal vedta hvor forskjellige funksjoner skal lokaliseres, og om nevrokirurgien i Stavanger skal endres, er det grunn til å tro at mange av styremedlemmene aldri har vært i Dalane. Sannsynligvis vet de lite om avstander og lokalt opplevd behov.Kontakten med banken vår er i stor grad endret til transaksjoner i nettbanken. Vi oppsøker fra tid til annen skuffelser og gleder ved å ringe telefonbanken. Da får vi vennlige instruksjoner i å trykke en, to, tre eller fire, før vi ledes videre i systemet. Stort sett går det veldig greit, men det blir veldig upersonlig. Heldigvis gjør vi oss et ærend i den lokale filialen fra tid til annen, og oppdager at det fortsatt er hyggelige, kjente lokale personer som arbeider der og som tar vel imot oss, men de er stadig sterkere preget av et økende salgspress med klare målkrav fra "sentralt hold".Da vi forleden ønsket kommentarer til en sak om jordstasjonen på Eik i Lund, tok vi først kontakt med den lokale lederen. En riktig hyggelig kar, men han var strengt avskåret fra å kommentere noe som helst. Det skyldes blant annet børsreglene som Telenor må forholde seg til, men også et strengt informasjonsregime styrt fra Fornebu ved Oslo. Til Telenors fordel, vil vi legge til at vi fikk meget hurtig tilbakemelding fra informasjonsdirektøren i Oslo.Tilsvarende opplever vi i kontakt med flere av de lokale bedriftene som ikke er lokalt eid. De lokale "stasjonsmesterne" er livredde for represalier fra sentralt hold, og forholder seg lojalt og lydig til direktiver og børsreglement. Selvfølgelig.Mange lokale transporttjenester leveres av selskaper som har sine eiere langt, langt borte. Veolia er en del av det franske selskapet Connex. Vi har opplevd at det i noen tilfeller kan være både krevende og frustrerende å finne rette vedkommende. Da tenker vi ikke på avdelingen i Sokndal.Vi har tidligere mottatt mange hjertesukk over hvor vanskelig det kan være å nå fram med spørsmål, eller klager til butikkjedene. Har du problemer med ditt elektriske, eller elektroniske utstyr, kan det være en tålmodighetsprøve å få dette vurdert og reparert.Slik endres våre lokale liv. Nye hjelpemidler blir laget for å dekke våre krav til informasjon og hjelp, men ikke alle er fortrolige med disse. Derfor tror vi at det i lang tid framover vil være behov for virksomheter og offentlige etater som kan yte en god, personlig service. Det fjerne er ikke alltid det beste.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!