Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bank i bordet

Verden forandrer seg, også bankene og banktjenestene. Veldig mange, i alle fall voksne mennesker, forbinder begrepene bank og penger med hverandre. Det gjelder fortsatt, men ikke nødvendigvis når det kommer til kontanter. Fokus Bank, som er en filial av Danske Bank, har bestemt seg for å slutte med kontanter over disk. De ønsker ikke sedler og mynter i lokalene sine. Det anses ikke moderne. Dette skaper problemer for de umoderne bankkundene. De henvises til minibank hvis beløpet er lite nok, og de sendes til konkurrerende banker hvis beløpet er større enn rammen for minibankuttak. Da påløper det som regel et gebyr. Det skal koste å bruke kontanter.Hovedpoenget er at bankene, også andre enn Fokus Bank, ønsker å styre kundene over på bruk av digitale tjenester og selvbetjening. Ved bruk av minibank og nettbank overføres en stor del av arbeidet til kundene, og bemanningen i bankene kan tilpasses deretter. De lokale bankkontorene går fra å være pengeforvaltere til å bli salgskontorer. Bankene vil nok hevde at de først og fremst driver rådgiving, men de ansatte måles tøft på salgsinnsats og salgsresultater.Fokus Bank har gjort en sentral beslutning om å kutte ut kontanter. Det blir selvsagt lojalt fulgt opp i de lokale filialene. Det skulle bare mangle. De andre bankene har foreløpig andre strategier. DnB NOR har begrenset åpningstidene i kassen. Den som vil handle med kontanter utenom de definerte åpningstidene, blir henvist til en nærliggende butikk. Kanskje er det en god løsning, men kundene trenger tid til å venne seg til det, og kanskje vil de samtidig venne seg av med banken. I Sparebank 1 SR-Bank er det fortsatt betjening i kassen hele dagen, men det er få kasser, og kundene må ofte sitte lenge i kø. Mens de venter, kan de tenke på om det vil være lurere å gå over til selvbetjening, eller om minibanken eller butikken vil gjøre samme nytten. Det er bedre at kundene må vente på betjening enn at betjeningen må vente på kunder. Lojaliteten til bankene vil trolig tynnes ytterligere ut. Mange, og kanskje særlig unge bankkunder, vil se seg om etter nettbaserte banker og banktjenester. Kontanter kan de, om nødvendig, skaffe og avhende i butikken. Valuta blir mindre nødvendig, og kan skaffes i utlandet. Dessuten finnes det stadig flere vekslingskontorer som kan konkurrere med bankene når det gjelder kurser og gebyrer. Det er ingen grunn til å tro at utviklingen vil stoppe. Mobiltelefonen og PC-en blir enda viktigere når penger skal flyttes i framtida. Bare dumme forbrytere vil forsøke å rane banker uten kontanter, mens noen ennå vil forsøke å rane butikker, kiosker og såkalte bensinstasjoner.Mens bankene utvikler seg til å bli finanshus med salgsfilialer, vil kundene delvis bli vant med «egen» bank, mens noen vil lete etter alternativer. For den gammeldagse, umoderne bankkunden kan det bli slitsomme år. Mange eldre vil streve med endringene, og på ett eller annet tidspunkt vil butikkene ta seg bedre betalt for å fungere som bankfilialer. For på samme måte som bankene tidligere har argumentert med at bruk og kostnad må henge sammen, vil det være gjelde selv om tjenestene flyttes til andre steder – også om bankkundene må overta arbeidet selv.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!