ANNONSE

Bedre enn ingenting

 Nærmere to millioner kroner er avsatt til et prøve-prosjekt med bestillingsruter. I utgangspunktet er opplegget positivt for Dalane. Det skal nå bli mulig å få offentlig transport fra flere steder som ikke har hatt et slikt tilbud i dag. Nå blir det opp til dalbuene å bruke tilbudet. Etter oppstarten 18. august vil nemlig rute-tilbudet bli evaluert kontinuerlig. Ruter som ikke har stort nok passasjertall, kan da bli kuttet til fordel for andre steder som kanskje har meldt sitt behov. Det gjelder med andre ord å benytte seg av tilbudet. Samtidig må vi minne om at de som ønsker å benytte seg av tilbudet, må melde fra dagen før de skal ut på tur.Bestillingsrutene har vært et av Sp-politikeren Magnhild Eias hjertebarn. Hun bor selv på Ualand og kjenner derfor svært godt til problemet med mangelen på offentlig transport. Eia har også vært med i prosjektgruppa som har arbeidet med bestillingsrutene.Den "ruteplanen" som nå foreligger, er et godt utgangspunkt. Men det er selvsagt ikke fullgodt. Helst skulle det vært et fast rutetilbud, med enda flere avganger. Rutene er tilpasset en del aktiviteter og handletider som kanskje først og fremst er rettet mot eldre og funksjonshemmede som ikke har eget transportmiddel. Det betyr at noen fortsatt må ta drosje eller ordne med privat transport. Helleland er et eksempel på det. Riktignok kan hedlandsbuer komme seg til Egersund både torsdag ettermiddag og lørdag formiddag, men om de skal til lege, tannlege eller benytte andre servicetilbud som bare er åpne på dagtid, må de bruke annet transportmiddel. Derfor kan lege- og tannlegebesøk bli en dyr affære.Nå er det gjort forsøk tidligere med faste ruter mellom Egersund og Helleland. Ledelsen i Eigersund kommune var med og øvde et visst press. Det medvirket til at Helleland fikk to ukentlige bussavganger. Dessverre viste det seg at passasjergrunnlaget ble for lite til at det var økonomisk forsvarlig å drive videre. Dermed ble rutene lagt ned. Derfor gjelder det å vise ved denne anledningen at det kan være behov for en bedre bussforbindelse mellom byen og Helleland.På Hellvik er de bedre stilt. Etter at Jærbanen ble opprustet og fikk utvidet sitt tilbud for noen år siden, kan folk på Hellvik komme seg til byen på en enkel og god måte. På dagtid stopper toget på Hellvik hver time. På Helleland er det mange år siden det var fast stoppested. Enkelte, blant andre tidligere Lund-ordfører Kjell Erfjord, har argumentert for å få forlenget Jærbanen til Moi. Det ville i tilfelle åpnet for helt andre muligheter for innbyggerne på Helleland og videre inn i Lund. Hva med ei prøveordning med noen daglige avganger videre til Helleland, Ualand og Moi? Det ville ikke bare blitt et godt tilbud til reisende på disse stedene. Et godt utbygd jernbanetilbud vil kanskje også bidra til mindre bilbruk og redusert Co2-utslipp? I utkantene er de fleste i dag avhengig av bil eller buss for å komme seg til arbeid og skole. Uten passende ruter er toget et dårlig alternativ, selv i tider der bensinprisene er rekordhøye og stadig flere blir opptatt av å ta vare på miljøet rundt oss.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.