Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kommentar

Ble du også lurt?

Ble du også lurt?

Skjermdump av Facebook-lenken til artikkelen i Nettavisen Reisetips.

Sjarm og unik stemning har gjort Egersund til landets beste juleby, meldte Nettavisen - og ble sitert av Dalane Tidende. Men kan vi virkelig tro på kåringen?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.11.2014 kl 11:09

Medie-Norge er i forandring, mange vil si krise. Store og små aktører leter etter nye inntektsmuligheter. Som leser og seer gjelder det å skjerpe sansene, selv når sakene virker både tilforlatelige og tannløse.

Mandag omtalte Dalane Tidende på nett en hyggelig kåring i det som tilsynelatende så ut som Nettavisen. "Som en av de få byene i Norge har Egersund et virkelig, skikkelig julemarked," het det i artikkelen der Røros og Lillehammer ble henvist til plass to og tre på pallen.

Julebyen er godt stoff i Dalane Tidende, nær sagt året rundt, og ikke minst når det nærmer seg første søndag i advent og budskapet er positivt. Etter å ha blitt oppmerksom på artikkelen i Nettavisen via en Facebook-lenke, kastet vi oss kjapt rundt, la til litt info om at Julebyen nå for 11. gang er i ferd med å reise seg i sentrum av Egersund, pluss noen ord om programmet for årets arrangement, og vips så hadde vi en enkel, liten sak som garantert ville fenge manges interesse. (Den kan leses her, med forbehold).

Det siste stemte selvsagt godt. Artikkelen ble mye delt på Facebook og fikk etter hvert over 200 "likes". Ordføreren, for eksempel, var raskt ute og kommenterte gladnyheten og ble blant annet gratulert av Hanne Krogh(!). På Dalane Tidendes nettsider var "saken om saken" i Nettavisen klart mest lest utover dagen mandag.

På dette tidspunktet passer det godt å legge seg flat og innrømme at vi (les: jeg) ble for ukritiske. Vi tok det for gitt, i farten, at Nettavisen Reisetips er et underbruk på linje med VGs Vektklubb, MinMote og E24, eller Dagbladets kjendis.no. Men hadde vi studert artikkelen nøyere, hadde vi sett at det helt øverst i vinduet, over bildet og teksten, sto "kommersiell markedsføring". Hva nå det er. (Det skal også sies at vi stusset på de mange lenkene til hoteller i de ulike julebyene, men vi tenkte — i et øyeblikk av bevisstløshet i gjerningsøyeblikket — at dette antagelig var en velment, men litt i overkant drøy service til Nettavisens lesere rundt om i landet.)

Etter at nettsaken til Dalane Tidende hadde vært tilgjengelig i flere timer, uten noe annet enn positive reaksjoner, ble vi gjort oppmerksom på at Nettavisen Reisetips er en "kommersiell content marketing-side med lenker til reiseaktører," som det Egmont- og Amedia-eide selskapet selv sier det. Dalane Tidendes sak om kåringen ble da fjernet.

For hva er egentlig "Dette er Norges beste julebyer", som ble publisert av Nettavisen Reisetips? En redaksjonell artikkel? En annonse betalt av reiseaktører? En blanding? Det er jammen ikke godt å vite. Ifølge Nettavisen selv er "guidene og artiklene på Nettavisen Reisetips skrevet med reelle anbefalinger og vurderinger. Det som skiller Nettavisen Reisetips fra tradisjonelle reiseartikler innenfor den redaksjonelle sfæren, er at lenker til hotell og flyselskaper er av kommersiell art."

Det virker jo relativt uskyldig, sammenlignet med en del annet. Men kan vi tro på dette? I bransjebladet Journalisten har debatten om såkalt innholdsmarkedsføring rullet i lang tid. VGs Anders Giæver mener at fenomenet like godt kunne fått navnet reklamejournalistikk. "For det er det det er, reklame maskert som journalistikk. Den kan komme i flere former. For eksempel som annonser som ser ut som reportasjer. Eller ved at annonsører kjøper rettighetene til en artikkel de er fornøyd med, en god bokanmeldelse eller en hyggelig feriereportasje, kanskje siler bort det som måtte være av malurt i begeret, og bruker det i sin markedsføring," skrev Giæver i en kommentar med tittelen "Journalistikk på tilbud" tidligere i høst.

Kan vi stole 100 prosent på at det er reelle redaksjonelle vurderinger som ligger bak kåringen i Nettavisen Reisetips? Eller er det kanskje en mulighet for at de ulike julebyenes plassering eller inkludering på lista er blitt påvirket av annet enn bare sjarm, pynt og julestemning? Den minste lille tvil om at så er tilfelle, gjør det mulig å sette spørsmålstegn ved hele kåringens troverdighet — og i neste omgang nettstedets troverdighet.

Nå bidro dessverre Dalane Tidende til å gi saken til Nettavisen Reisetips redaksjonell integritet. Det kan vi bare beklage. Men jeg tror det er riktig å si at artikkelen både levde, og ville ha levd, sitt eget liv på nettet, uavhengig av Dalane Tidende. Kåringen i Nettavisen Reisetips ble delt og videreformidlet av en lang rekke dalbuer i går. Jeg er sikker på at det var i beste mening, i overbevisning om at Julebyen Egersund fullt fortjent (og ikke overraskende) hadde blitt kåret til landets beste juleby. De fleste så nok ikke problemet. Jeg er faktisk ikke så sikker på om så mange ser problemet nå heller.

Betegnende nok var det kun det nevnte bransjemagasinet Journalisten som mandag tok kontakt med Dalane Tidende og påpekte at artikkelen vi videreformidlet innholdet fra, var hentet fra et nettsted som har basert konseptet sitt på det VGs kommentator kaller reklamejournalistikk. Akkurat det bør bekymre noen og enhver som er opptatt av medie-Norges ve og vel og journalistikkens troverdighet i ei krevende tid.

Siste nytt i Nyheter

Kjøper velferdsteknologi for 5,6 millioner
The mannequin challenge - Lagård ungdomsskole 
Nye målinger: – Rett høyde  på Tyskerbrua
Luke #5: Olaug Stølen

I desember skal ordfører Odd Stangeland, i samarbeid med Frivilligsentralen i Eigersund og Dalane Tidende, hedre 24 av de mange som gjør en innsats for andre. Vi åpner én luke hver dag.

Brant ned til grunnen
Fire i finalen

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!