Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Det skal ikke være enkelt

  Bestillingsskyss er et godt tilbud - om det bare virker. Tilbudet ble innført som en prøveordning på seinsommeren i fjor. På denne måten kan de som ikke har et fast kollektivtilbud, få bestille skyss etter behov, om man gjør avtaler på forhånd. Så langt er alt vel. Å få ønsket informasjon om tilbudet, kan være vanskeligere. Men det er ikke måte på hvor enkelt det skal være - i hvert fall i teorien - å få svar på eventuelle spørsmål når det gjelder dette i utgangspunktet gode tilbudet. Kolumbus lover i en annonse med tittelen "Bestill din buss!" et tilbud tilpasset den enkeltes behov. Ved å ringe 177 eller til den kommunen man bor i, "så får du vite alt om hvordan bussen møter opp på trappa di!" Det kan knapt bli bedre. Med noen få tastetrykk på telefonen møter man forhåpentligvis en hyggelig stemme i den andre enden som kan gi svar på alt man måtte ønske av informasjon om bestillingsskyssen. Slik virker det dessverre ikke. Det viste med all tydelighet en reportasje i fredagens DT. Ekteparet Frostad på Helleland hadde studert den forlokkende annonsen fra Kolumbus og ønsket selvsagt å se om det stemte. De kjente til bestillingsskyssordningen fra før. Kanskje var det nå kommet noe nytt om bestillingsskyssen som kunne være greit å vite om. Kanskje var et nytt og forbedret busstilbudet mellom Helleland og byen introdusert? Det var i hvert fall det de håpet på. Derfor ringte de optimistisk 177-nummeret. Men de ble ikke særlig klokere av svaret, eller rettere; svaret de ikke fikk. Faktisk var det ingen som kunne hjelpe ekteparet med mer informasjon. Det samme skjedde da Eigersund kommune ble kontaktet. Heller ikke i kommunen var det noen som tok ansvar for informasjonen om bestillingsskyssen. DT tok samme ringerunden for å få bekreftet om det virkelig var slik vi fikk det beskrevet. Dessverre viste det seg at erfaringen til Helleland-ekteparet ikke er enestående. Heller ikke vår journalist fikk tilfredsstillende svar på sine spørsmål. Etter denne historien bør rette vedkommende ta de rette grepene. Skysstilbudet har dessverre ikke fått den mottakelsen som initiativtakerne hadde håpet på. Vi vil vel tro at minst én av årsakene er åpenlys. Blir man møtt på samme måte som ekteparet Frostad, er det ikke vanskelig å forstå at man søker andre former for transport. Det gjelder særlig om man ikke vet noe om tilbudet i forkant. Annonsen holder på ingen måte det den lover. Her har så vel Kolumbus som kommunene som er med i ordningen, et klart forbedringspotensial. Innholdet i annonsen er litt mangelfullt. Det er visstnok bevisst. Men ut fra den erfaringen vi gjorde, er det tydeligvis behov for fyldigere og mer informative annonser for å gjøre tilbudet enda bedre kjent, slik at det ikke bare blir med denne prøveordningen.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!