Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Dragkamp i Fjord Line

Spillet om Fjord Line tetter seg til. Mange hadde håpet på at Smyril Line ville overta rederiet som gjennom flere år har tapt penger på ukloke disposisjoner. Overinvesteringer har presset lønnsomheten. Etter hvert som pengene til driften tok slutt, har man solgt unna eiendeler. Nå er det lite igjen å selge. Kassen er bunnskrapt og i disse dager får 150 ansatte oppsigelse. Smyril Line er reelt sett den eneste redningen. Alternativet er trolig konkurs. For regionen vil det være et stort tap å miste ferjeforbindelsen. Derfor er det nedslående å se den passiviteten som Eigersund kommune legger for dagen. Eigersund kommune og havnekassen har betydelige inntekter fra Fjord Line. Ringvirkningene av en nedleggelse vil bli merkbare fra første dag. Arbeidsplasser går tapt. Tollvesenet vil neppe vente lenge før etaten reduserer bemanningen og tilbudet her lokalt. Også transportører vil få et dårligere og dyrere tilbud.Det er mange grunner til at Eigersund kommune bør engasjere seg og kjempe for at byen opprettholder ferjetilbudet. Skulle det vise seg at Fjord Line ikke får på plass en refinansiering med nye eiere, bør representanter for Smyril Line inviteres til Eigersund for samtaler. Alt ligger til rette for fortsatt ferjedrift. Eigersund kommune kan ikke passivt være tilskuer til den prosessen som nå foregår, men snakke med aktørene for å sikre at byen fortsatt har ferjeforbindelse med Danmark.  For å skape grunnlag for en lønnsom rute presser Smyril Line hovedeierne i Fjord Line som må ta tap på rundt 100 millioner kroner. Selskapet som eier ferjene må jenke leieprisen. Da er det ikke unaturlig om havnevesenet må fire litt på sine betingelser.Da Fjord Line etablerte seg i Eigersund var det er resultat av en aktiv næringspolitikk og en aktiv markedsføring av byen. Eigersund kommune løp en ikke ubetydelig risiko da en kjøpte ferjekaien og bygget terminal. Når er disse anleggene langt på vei nedbetalt. Men ambisjonene bør ikke være mindre av den grunn. Rogaland er ikke tjent med at Color Line får tilnærmet monopol på ferjetrafikken.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!