Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

— Lite å hente på dobbeltspor

— Lite å hente på dobbeltspor

Jørg Westermann er daglig leder i Norsk Bane AS, som utreder og prosjekterer for høyhastighetstog i Norge. Han tror mange har for høye forventninger til dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund. FOTO: Ingve Aalbu

Jørg Westermann, daglig leder i Norsk Bane AS, stiller spørsmålstegn ved hvor konkurransedyktig Jærbanen blir, tross dobbeltspor, når ny E39 står klar med fire felt gjennom Sør-Rogaland.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.01.2015 kl 12:02

Han viste til at en del stasjoner på Jærbanen må sløyfes, dersom toget skal kjøre mye fortere enn i dag, og at det egentlig kun er noen få minutters reisetid å spare inn på dobbeltspor.

— Ved uendret stoppemønster kan en kanskje spare tre-fire minutter på å slippe å vente på møtende tog. Bygges det en bane for høyere hastigheter, kan man i tillegg spare inn cirka tre til fem minutter. Kanskje kan man få redusert reisetida mellom Stavanger og Egersund fra én time og ti minutter til 52-53 minutter? Men det er tross alt ikke all verden. Fire tog i timen kan være mulig, men det vil ikke automatisk bli flere reisende på Jærbanen av den grunn. Og hvor konkurransedyktig blir toget hvis vi får en ny E39 som gjør det mulig å kjøre på 45 minutter fra Stavanger til Egersund? spurte Westermann.

Les også: Stor interesse for ny E39

Han var en av innlederne på torsdagens åpne møte i Egersund Arena om ny E39. Norsk Bane AS arbeider med utredning og prosjektering av høyhastighetstog i Norge.

Westermann argumenterte videre med at Jæren er et nasjonalt matkammer, der det ikke er bare enkelt å anlegge et dobbeltspor.

— Det er fornminner der, tett i tett, og mange andre kulturminner. Det er gårdstun og tettstedsbebyggelse som fortjener den største respekt, sa den daglige lederen for Norsk Bane AS.

Han erkjente samtidig at det finnes strekninger på Jærbanen som ikke går over dyrket mark.

— Det er de første kilometerne fra Egersund til Ogna. Der er det stort sett fjell, og ikke så dumt å bygge. Det vil være moderate anleggskostnader, til tross for en del tunneller. Men det er konkrete utfordringer, spesielt ved Sirevåg og Ogna, påpekte Westermann.

Han tok til orde for et alternativ — en pakkeløsning.

— Det bør bygges kryssingsspor ved Sirevåg, Vigrestad, Nærbø og Klepp og ny jernbane fra Egersund til Stavanger over Høg-Jæren. Med et slikt system kan man få avganger hver vei til faste tider hvert 20. minutt. Anleggskostnadene vil bli omtrent de samme som ved å bygge dobbeltspor på Jernbanen. Uansett er det altfor snevert å bare planlegge dobbeltspor til Nærbø. Man bør i alle fall planlegge helt til Egersund. Politikerne bør få et breiest mulig beslutningsgrunnlag før avgjørelsene skal tas, sa Westermann.

Jernbaneverket og Multiconsult AS er nå i gang med å utrede dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Prosjektleder Lars Rugtvedt har opplyst til Stavanger Aftenblad at konklusjonen og en anbefaling skal være klar til sommeren. Ifølge artikkelen i Aftenbladet utredes tre alternativer: 1. En løsning der toget kan kjøre 200 kilometer i timen: I så fall må svingene bort, og togene må ut av dagens trasé. 160 kilometer i timen: Da trengs det større linjeutrettinger, men man kan holde seg i dagens trasé. 40 til 130 kilometer i timen: Dette er dagens fart på togene på Jærbanen.

Siste nytt i Nyheter

Luke #4: Nils Bakka

I desember skal ordfører Odd Stangeland, i samarbeid med Frivilligsentralen i Eigersund og Dalane Tidende, hedre 24 av de mange som gjør en innsats for andre. Vi åpner én luke hver dag.

Nominert på 6.-plass i Rogaland Frp
Luke #3: Marit Seglem Andreassen

I desember skal ordfører Odd Stangeland, i samarbeid med Frivilligsentralen i Eigersund og Dalane Tidende, hedre 24 av de mange som gjør en innsats for andre. Vi åpner én luke hver dag.

Hærverk på minibank
Frp kritiseres for urealistiske kuttforslag
Luke #2: Abram Kjell Sørdal

I desember skal ordfører Odd Stangeland, i samarbeid med Frivilligsentralen i Eigersund og Dalane Tidende, hedre 24 av de mange som gjør en innsats for andre. Vi åpner én luke hver dag.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!