Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Stor interesse for ny E39

Stor interesse for ny E39

Rune Gjedrem, som står bak gruppa Ny E39, kan glede seg over stor oppslutning rundt det åpne møtet om ny E39. FOTO: Ingve Aalbu

Det er stor interesse og bredt engasjement rundt planene om ny E39-trasé mellom Sandnes og Flekkefjord.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.01.2015 kl 12:02

- Motivasjonen bak møtet er å få vist alternativer og konsekvenser av å legge E39 i ny trasé, sa initiativtaker Rune Gjedrem innledningsvis.

Det gode oppmøtet i Egersund Arena må ha gledet bjerkreimbuen stort.

- Det er et privilegium å kunne ønske så mange velkommen, sa Gjedrem.

Les også: Egersund Frp vil ha ny E39

Torsdages åpne møte ledes av Oddvar Stenstrøm, blant annet kjent fra "Holmgang" på TV2. Blant innlederne var Nils Vagstad, som er forskningsdirektør i Bioforsk. Han snakket om jordvernn som langsiktig samfunnsinteresse. Jørg Westermann, som er daglig leder i Norsk Bane, tok for seg alternativer til dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund og pekte på mange negative konsekvenser av en slik utbygging.

Tidligere fylkesmann i Aust-Agder, Hjalmar Inge Sunde, hadde gitt innlegget sitt tittelen «Ny E39 - veien og samfunnet».

- Det er nå vi har valget; flikke på det gamle, eller tenke nytt? sa Sunde.

Se bildet større

Hjalmar Inge Sunde, tidligere fylkesmann i Aust-Agder, er en av Rune Gjedrems støttespillere. Sunde mener traseen for ny E39 bør legges over Høg-Jæren. FOTO: Ingve Aalbu

Han trakk paralleler til veiutbygging i Agder-fylkene de siste tiåra.

- Fylkeskommunene og kommunene var der enige om at E18 skulle bygges ut først. Når jeg sammenligner med Rogaland, ser jeg mange forskjeller. Rogaland har ikke kommet skikkelig i gang. Kommuner og fylkeskommune er ikke enige om hvor utbyggingen skal skje. Alle kjemper for sitt, påpekte Sunde.

Han mener det er relativt logisk å bygge vei i jomfruelige områder.

- Det er mye billigere. Da vil også trafikken på eksisterende vei kunne gå uhindret, argumenterte Sunde.

Han støtter Rune Gjedrems forslag til ny trasé for E39 over Høg-Jæren.

- Det er en vei som vil kunne bygges raskere og billigere enn alternativet. Planleggingstida blir kortere. Jo nærmere en legger en stamvei til tett bebyggelse, jo større utfordirnger blir det. Kornkammeret Jæren kan beholdes. Jæren blir også kortere, og ny jernbanetras´med dobbeltspor kan bygges samtidig, sa Hjalmar Inge Sunde, som kom med en klar oppfordring til slutt:

- La oss ikke gå glipp av denne enestående muligheten til å skape noe som har framtida for seg.

Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen for E39 mellom Søgne og Ålgård, orienterte om status for planarbeidet. Han gjorde det klart at forslaget til Rune Gjedrem ikke vil bli utredet, slik det ligger an nå.

- Ledelsen i Vegvesenet har tolket det styrende dokumentet dithen at den såkalte «Jærlinja», det vil si forslaget til Rune Gjedrem, ligger utenfor korridoren vi skal fokusere på. Det betyr at den ikke blir tatt med i vår utredning. Men vi er lydhøre for all politikk og all styring, understrekte prosjektlederen.

Se bildet større

FOTO: Ingve Aalbu

Bakgrunn

Rune Gjedrem ser for seg ny E39 over Høg-Jæren via Egersund til Flekkefjord. Langs den samme traseen vil han ha lyntog.

Gjedrem, som er fra Bjerkreim, står bak gruppa Ny E39.
Torsdag kveld arrangerte han åpent møte i Egersund Arena i samarbeid med Jordvernforeninga i Rogaland, Rogaland Bondelag og Rogaland Bonde- og Småbrukarlag.

Siste nytt i Nyheter

Hellvik-elever knekte koden
Samler underskrifter for åpen vei i Hålandsdalen
Luke #9: Eva Rolfsen

I desember skal ordfører Odd Stangeland, i samarbeid med Frivilligsentralen i Eigersund og Dalane Tidende, hedre 24 av de mange som gjør en innsats for andre. Vi åpner én luke hver dag.

Vil bygge på Europris-bygget
Støle innstilt som rådmann

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!