Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En Lidlseshistorie

I forrige uke var det avslutningssalg i Lidl-butikken i Egersund. 20 prosent prisavslag gjorde at det var flere kunder den uka enn de fleste øvrige ukene i butikkens korte levetid. I helga som var, startet arbeidet med å fjerne en del av utstyret og innrede butikken for Rema. Tyskerne har ikke lykkes med satsingen i Norge. Lidl klarte aldri å få mer enn to prosent andel av den samlede dagligvarehandelen. Nå har de inngått en avtale med Rema om overtakelse. Avtalen er godkjent av konkurransemyndighetene, og dermed kan Lidl avvikle sine butikker. Vi kjenner ikke Lidls regnskaper. Selskapet er kjent for å holde kortene tett til brystet og være lite åpne. Likevel er det lett å forstå at Lidls satsing i Egersund må ha vært et stort tap. Hvor mye de har tapt, er selvsagt avhengig av pris og betingelser i avtalen med Rema. Det kan likevel ikke skjule at Lidl har hatt altfor få kunder. Den store parkeringsplassen har aldri vært i nærheten av å fylles, og det har vært god plass for de handlende mellom hyllene i butikken. I god tysk tradisjon bygget Lidl brei, solid vei opp til butikken. Det ble laget en stor, ryddig parkeringsplass og lagt godt til rette for vareleveranser. Alle disse forholdene vil være kjærkomne for Rema når de flytter inn i anlegget i neste uke. De har det trangt og kummerlig der de er nå.Historien om Lidl i Norge kan være interessant. En svær internasjonal butikkjede velger å satse i Norge. De lager en strategi og er villige til å satse mye penger i et kjøpesterkt marked. Men Kari og Ola Nordmann ville ikke ha Lidl. Ikke var det nok etterspørsel etter de ukjente varemerkene. Vi vil ha det vi kjenner fra før, gjerne norske varer. Dessuten kan det være litt stigmatiserende å handle på billigbutikken Lidl og å bære Lidl-posene i andres påsyn. Det var ikke nok status i å handle på Lidl. Ikke før hadde vi tillatt oss å handle på Europris, så ble vi utfordret av en ny "lavprisbutikk". En del innvandrere har brukt Lidl. De er ofte prisbevisste, men det ble langt å gå for mange av dem som ikke har egen bil.Så var det kassadiskene. Lidl aksepterte aldri at nordmenn vil ha plass til varene på kassadisken etter at de er betalt. Det ble for mye stress å måtte fjerne varene etter hvert som betjeningen hadde registrert dem. Nå forsvinner den forhatte tyske kassadisken til fordel for gode, norske løsninger der vi kan stappe varene i poser i ro og mak.Når Lidl forsvinner og Rema overtar lokalene, er det også en indikasjon på at det er for mange butikker, eller for store butikkarealer i forhold til etterspørselen. Selv om vi blir litt flere mennesker i Dalane, selv om kjøpekraften øker og handelslekkasjen blir mindre, så er tilbudet større enn etterspørselen. Vi tror det blir vanskelig å få tilfredsstillende lønnsomhet i alle dagligvarebutikkene i Dalane når de i tillegg skal ha svært lange åpningstider. Forhåpentligvis tar vi feil.For Lidl er det definitivt over i denne omgang.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!