Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gjennomgangstrafikk

Egersund sentrum har stor trafikk. Riksvei 44 går gjennom sentrum og det medfører at både tungtransporter, busser, mopeder, motorsykler og personbiler skal gjennom byen i stort antall. Økning i antall kjøretøyer per husstand, og boligbygging på Rundevold og Hestneshalvøya øker trafikken. De som sliter for å gjøre ferdig arbeidet med den såkalte miljøgata i Egersund, anslår at mer enn10.000 biler passerer der hver dag.En enkel telling i rundkjøringen ved jernbanestasjonen på Eie i Egersund viser at det på dagtid er et motorisert kjøretøy innom rundkjøringen hvert andre til tredje sekund. Det vil si 20-30 kjøretøyer per minutt eller omkring 1.500 per time. Mange av disse kjører gjennom Egersund sentrum. Ved denne rundkjøringen er det også mange fotgjengere som har behov for å krysse veiene. Dette er i stor grad personer som skal ta tog eller buss. Mange syklende må også krysse de samme veiene.I Egersund sentrum er det mange steder behov for å krysse riksvei 44. Her skal mange barn passere på vei til og fra skolen. Dessuten er det i perioder et stort antall handlende som ønsker å krysse veien. Som DT har påpekt, er det mange eldre som beveger seg i sentrum og som sliter med den store trafikken.Det er få byer langs kysten som fortsatt har en så stor del av trafikken gjennom sentrum. Reiser vi sørover - eller nordover - langs hovedveiene, vil vi se at den vesentligste og tyngste gjennomgangstrafikken går utenom sentrum. Det gjelder Bryne, Flekkefjord, Lyngdal, Mandal, Grimstad, Arendal og mange flere. Dette er en sak som dukker opp med visse mellomrom. Arbeidet med miljøgata har vært en påminnelse om den store trafikken. Det er grunn til å tro at trafikken langs riksvei 44 gjennom Egersund sentrum vil fortsette å vokse. Miljøgata løser ikke trafikkproblemene.Problemet burde vært løst, eller redusert, for lengst. Nå bør alle som kan påvirke denne saken, få diskusjonen i gang (igjen). Ta med fylkespolitikere, samferdselsbyråkrater og andre, og skaff støtte for en løsning som gjør at Egersund ikke blir ødelagt av den store og økende trafikken. Mange personer vil få økt livskvalitet hvis dette problemet løses. Det vil også gi grunnlag for å utvikle Egersund sentrum på en annen og bedre måte.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!