Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gledesbudskap til de eldre

Kafeen på Lundeåne bo- og servicesenter i Egersund åpner igjen i midten av november, meldte Dalane Tidende på våre nettsider mandag. Budskapet blir tatt imot med glede av beboerne på Lundeåne, som har kjempet for å få gjenåpnet kafeen. Kafeen har vært et viktig samlingspunkt og servicetilbud til beboerne. Det vakte derfor sterke reaksjoner da tilbudet ble lagt ned før sommerferien. Dalane Tidendes reportere er blitt kontaktet av flere eldre som gråtende har forsøkt å redde det de har oppfattet som et viktig tilbud. Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) i Egersund står bak initiativet om å gjenåpne kafeen, og planen er å bruke flyktninger som trenger arbeidstrening. Seniorrådet har deltatt i arbeidsgruppen som har arbeidet med saken, og leder Else Marie Schneidereit er naturlig nok veldig glad for at saken endelig har løst seg. Hun ber de eldre ta godt imot flyktningene som skal få arbeidstrening på kafeen. I midten av november skal kafeen være i gang igjen, forteller NAV-leder Egil Tengs i Egersund. I første omgang blir kafeen åpen hver dag mellom klokka 10 og 13, med unntak av i helgene. NAV-lederen håper at de eldre legger velviljen til i forhold til eventuelle språkproblemer for de flyktningene som skal få prøve seg i kafeen i tiden framover. Tengs forteller at det ikke har skortet på frivillige til å få kafedriften opp og stå igjen. Men for framtidig rekruttering er det viktig at samspillet mellom flyktningene og de eldre fungerer godt. "Jeg håper kafegjestene ser stort på dette og setter toleransegrensen litt høyere enn dersom det var nordmenn med lang erfaring som skulle drive kafeen", sier Tengs. Det er svært gledelig at det endelig er funnet en løsning på den uholdbare situasjonen for de eldre. Vi vil rose NAV og Seniorrådet for at man i fellesskap har kommet fram til en god løsning på problemet. Det er ikke alltid offentlige etater er i første rekke når det gjelder å se nye muligheter i allerede krevende situasjoner. Men det har NAV i Egersund gjort i dette tilfellet. Det gir etaten en stor grad av troverdighet, samtidig som NAV også skaffer seg tilgang til sårt tiltrengte arbeidsplasser som kan gi flyktninger god arbeidstrening her i distriktet. Det vitner om saksbehandlere og ledere som ser muligheter og løsninger, der andre ser problemer og begrensninger. Denne saken er et godt eksempel på hvilke praktiske løsninger NAV søker i arbeidet med å integrere flyktninger i Egersund. Løsningene og evnen til å få integrert flyktninger i lokalsamfunnet, har gjort at Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) snakker om Egersund som "den lille byen med det store hjertet". Vi har tidligere gitt NAV sin fortjente del av æren for dette omdømmet. Denne saken bekrefter ytterligere at det var grunnlag for rosen. Men her viser NAV i tillegg et større samfunnsansvar, ved at etaten også løser et annet problem samtidig. I så måte bør dette tjene som et eksempel til etterfølgelse og inspirasjon for andre.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!