Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ingen vei utenom

Dalane har kommet i bakevja når det gjelder veimidler. En av de viktigste årsakene til at tilsynelatende opplagte prosjekt i vår region blir skjøvet ut i tid, er den lokale uviljen mot bompenger. Nå ser det imidlertid ut til å bli en endring på den holdningen, om vi skal tolke stemningen på veimøtet i forrige uke. Sentrale politikere i Dalane har innsett at det neppe er mulig å få gjennomført viktige veiprosjekt uten at en stor del blir finansiert via bompenger. Nå gjelder det bare å få motivert de som bruker veiene til å forstå at dette er den eneste realistiske løsningen. Man kan mene hva man vil om nettopp denne finansieringsordningen. Og det er det mange som gjør i et land med en pengebinge som nesten flyter over av oljepenger. Ansvaret for veiutbygging bør i utgangspunktet ligge på det offentlige. Derfor er det ikke så vanskelig å forstå uviljen mot bompenger. Når man i tillegg vet hvor mye, eller lite av veiavgiften som går tilbake til veiprosjekt, er det ikke lett å skape forståelse for at vi som bruker veiene, må bidra med enda mer.Men slik har det altså blitt. Og det må vi nok bare innse også i Dalane. I en revidert transportplan er det mulig å få med flere større prosjekt. Men det er neppe mulig å få disse realisert i overskuelig framtid uten enda større bidrag fra de som bruker veiene.Det er store prosjekt Dalane-regionen konkurrerer med pengene om. På Nord-Jæren blir veinettet stadig utbedret, og lenger nord i fylket er flere store tunellprosjekt planlagt som skal sørge for at stamveinettet i Rogaland blir utbedret og etter hvert ferjeløst. I den konkurransen vil vår region stå igjen som taper om vi ikke er villige til å bidra med bompenger, selv om «me ikkje liga det någe særlig.» SkremmendeInnføringen av NOx-avgiften kan få svært negative følger for Eigersund havn. Hensikten med avgiften er det ikke vanskelig å forstå. Den skal tvinge rederne til å utbedre motorene slik at det blir mindre forurensing. Det vil få positiv betydning for miljøet. Regjeringa har samtidig antydet at det skal settes av 75 millioner kroner i støtte til ombygging av maskinene.Men fiskerne er naturlig nok først og fremst opptatt av de løpende utgiftene. Derfor er det dystre utsikter for fiskerinæringa i Eigersund. Så lenge Danmark ikke har den samme avgifta på drivstoffet, vil mange fartøy mest sannsynlig velge å levere i Danmark. Samtidig vil de benytte anledningen til å bunkre i vårt naboland i sør, med muligheten til å spare store summer. Det kan bety langt lavere råstoffleveranser til mottakene i Eigersund. En slik utvikling er bekymringsfull, ikke bare for de som er direkte mottakere av råstoff. Færre anløp av fiskefartøy vil også få konsekvenser for leverandører av utstyr og bunkers.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!