Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kampen om knappe ressurser

«Ingen forstår hvor vanskelig det er å måtte slåss for hver minste ting før de er der selv». Hjertesukket kom fra Lisa Skadberg. Sønnen Joachim fikk diagnosene autisme og ADHD da han var to og et halvt år. Fra høsten er han klar til å begynne på skolen. Og for Lisa Skadberg har ikke kampen om de knappe ressursene vært forgjeves. Joachim kommer til å få det han har behov for av ekstra hjelp når han begynner på skolen. Men det har kostet både tid og krefter. Dessverre er det ingen automatikk i at barn med spesielle behov får disse dekket. Skadberg forteller at hun har måttet kjempe seg gjennom det kommunale systemet med søknader, avslag og anker. Den belastningen burde hun - og andre som er i liknende situasjoner - vært spart for. Heldigvis lyktes hun. Joachim har fått den nødvendige hjelpen. Gjennom et målrettet program i barnehagen har forandringen vært total. Det viser hvor viktig det er å få satt i verk de rette tiltakene. Lisa Skadbergs historie er dessverre ikke enestående. Det er altfor mange som støter på de samme problemene og de høye hindrene som må forseres. Noen gir kanskje opp underveis fordi de ikke har krefter til å ta den nødvendige kampen. Lederen i Utdanningsforbundet mener at det kan virke som om det blir spekulert i at foreldre ikke skal orke å sende klager og krav år etter år. Det får stå for hans regning. Men det er viktig at ingen må få følelsen av en slik opplevelse. Det må hjelpeapparatet for all del unngå. De offentlige kronene sitter langt inne. Riktignok blir det gjort en del for de som trenger det mest, men altfor mange får ikke den støtten og oppfølgingen de har behov for. Det sliter ikke bare på foreldre og foresatte som selvsagt ønsker det beste for sine barn. Det er også en belastning for læremiljøet i skoler og barnehager. Samtidig går det ut over den generelle kvaliteten på tilbudet til barnehagebarn og skoleelever. Særlig merker man det kanskje i barnehagene. De siste åra er det bygget flere nye barnehager for å kunne nå full dekning, som har vært en uttalt målsetning fra sentrale myndigheter. Ressursene til vanskeligstilte barn har derimot ikke blitt økt tilsvarende - på noen måte. Utsiktene framover virker heller ikke lovende. Eigerøy skole får for eksempel bare dekket 20 prosent av dokumentert behov for assistenttimer. Det er ikke vanskelig å forstå frustrasjonen. For dette er bare ett eksempel. Situasjonen er neppe bedre ved de andre skolene i kommunen. Her det mange som vil få et dårligere tilbud, selv om de har behov for ekstrahjelp de i mange tilfeller trolig har krav på. Det er så absolutt et tankekors. Så har det heller ikke manglet på bekymringsmeldinger til administrasjon og politikere. De får en tøff og viktig oppgave framover med å skaffe fram midler. I økonomisk trange tider kan det bli vanskelig - for ikke å si umulig - å tilfredsstille behovene hundre prosent. Men det bør være mulig å finne midler som gjør at situasjonen blir noe lettere enn det kan se ut for i dag.  



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!