Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kystverket må rydde opp

Dalane Tidende skriver i dag om flere ødelagte sjømerker som representerer en alvorlig ulykkesfare på sjøen. Sjøfarende rundt Eigerøy har ventet i flere år på at en stake på Brønnesfluene skal bli rettet opp. De siste månedene har også et sjømerke på Øyaflua utenfor Hellvik ligget i vannet, slik at sjøfarende på nattestid risikerer å kollidere med staken som nå flyter i vannskorpa. Kystverket har for lengst fått beskjed, men har foreløpig gjort lite. Daglig leder i Norwegian Edelsplitt, Anders Hovland, forteller til DT i dag at han opplevde Kystverket som lite imøtekommende og arrogante da han tok kontakt vedrørende saken. Innseilingen til Hellvik er krevende, og risikoen for en ulykke er stor. Hvert år anløpes havnen av 80-90 lastebåter med en tonnasje på mellom 2.000 og 3.500. Det er derfor urovekkende at Kystverket ikke har fulgt|opp denne og saken rundt det ødelagte sjømerket rundt Eigerøy bedre. Det er tross alt snakk om sikkerheten til de sjøfarende. Også havnefogd Knut Seglem forteller til DT|at han har presset på i anledning saken. Det samme gjelder havnestyret i Eigersund, som har tatt opp saken både skriftlig og muntlig med Kystverket. Vi håper det ikke må skje en ulykke før Kystverket starter på den nødvendige ryddejobben. Hadde det handlet om tilsvarende mangler på vegnettet, hadde nok feilene blitt ordnet opp i, selv om nordmenn flest neppe er bortskjemt med en offensiv feilretting når noe går galt på veiene. Heller ikke der. Kystverket er Fiskeri- og kystdepartementets etat for sjøtransport, sjøsikkerhet, havner og beredskap mot akutt forurensning. I en brosjyre på sine egne nettsider skriver Kystverket at etatens visjon er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste, blant annet med sterkt fokus på sjøsikkerhet. Denne saken representerer dessverre et klassisk eksempel, tror vi, på avviket mellom teori og praksis. Selvsagt er det slik at norskekysten er lang og vidstrakt, og det er krevende å vedlikeholde sjømerkene i et værhardt klima. Men like fullt er det for dårlig at det tar årevis å utbedre såpass elementære og viktige mangler som det her handler om. En ting er hvis kommersiell sjøfart rammes av sikkerhets-fellene. En annen ting er den dårlige publisiteten som kommer ut av det hele dersom turister på besøk i distriktet får en skrekkhistorie å fortelle når de kommer hjem. Det er dårlig reklame, og helt unødvendig. I alle fall når ambisjonen er at vi skal være verdensmestere på sjøsikkerhet, hvis vi skal bedømme Kystverkets visjon korrekt. Kystverket sier til sitt forsvar at etaten har gjort flere forsøk på å ordne opp, men trenger maksvær og en båt i nærheten. Det blir for dyrt å sende en båt fra Ålesund i ens ærend for å ordne sjømerkene ved Eigerøy og Hellvik. Det er positivt at etaten lover bot og bedring, og spesielt når det gjelder Øyaflua tror Kystverket at det vil skje noe "ganske fort". La oss håpe at jobben utføres før liv og helse settes på spill.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!