ANNONSE

Ny bru?

Det hadde av flere grunner vært en fordel om Eigerøy bru var breiere. Siden brua ble åpnet i 1951, har det skjedd en formidabel utvikling i trafikken. Den gang gikk veien bare utover mot det vi kaller Nordre Eigerøy (Norda). Siden ble veien åpnet mot Søndre Eigerøy (Søra). Siden den gang her det skjedd et industri- og næringslivseventyr på Eigerøy. Nå er det mer enn 1.000 arbeidsplasser på Søra. Mange av disse har tunge transporter til og fra, i tillegg til alle som skal på jobb. På Eigerøy ligger viktige deler av Egersund havn, inkludert ferjeterminalen. Det betyr stor trafikk i perioder. Voksende lokalbefolkning, idrettsanlegg, skole og kirke; alt skaper aktivitet som igjen fører til trafikk; kjørende, gående og syklende.Politikere fra flere partier har pekt på behovet for ny bru til Eigerøy. Det er nok ærlig ment. Samtidig er det lite tvil om at det framstår som en lokal valgkampsak å være mest mulig opptatt av ny bru. Det er skapt en unødvendig følelse av utrygghet ved bruken av dagens bru. Det er det neppe grunn til. For noen år siden ble brua grundig vurdert, og det kom ikke fram noen indikasjoner på manglende sikkerhet. Når ny bru foreslås, bør det etter vår mening legges andre kriterier til grunn. Brua slik den er i dag, gjør det vanskelig for breie kjøretøyer å passere hverandre. Det er også uønskede begrensninger på veldig tung last, og veldig lang last, selv om det siste problemet er redusert etter den siste utbedringen av krysset på Eigerøy-sida. Dessuten er det vanskelig for gående og syklister å krysse veien til og fra stien til Norda. Dette er trolig den største sikkerhetsrisikoen per i dag.Dersom det er reell frykt for at Eigerøy bru kan bryte sammen, eller bli i en slik forfatning at den ikke kan brukes, bør det lages en beredskapsplan for en slik situasjon. Hvor kan pendelferjene gå? Hvilke pendelruter bør settes opp for persontrafikk, hvor kan krisebrua legges, hvilke forbindelser brytes, osv.Vi betviler ikke den politiske bekymring for Eigerøy bru, og vi mener det er prisverdig at brua vurderes både som flaskehals og som sikkerhetsrisiko. Sånn sett er brua bare ett av mange, svært mange, eksempler på at den norske samferdselspolitikken er mangelfull, og at den har vært det i mange tiår. Vi er imidlertid i tvil om arbeidet med ny eigerøybru er det veiprosjektet som bør ha høyest prioritet i Dalane-regionen. Ut fra en brei vurdering av flaskehalser og risikoforhold, er det sannsynligvis andre prosjekter som trenger prioritet. Det beste hadde selvsagt vært om det kunne bli en større satsing, og dermed en løsning på flere utfordringer i den lokale og regionale infrastrukturen. Hvis vi skynder oss, kan vi kanskje unngå at Albania går forbi Norge i rangeringen av veistandard i de europeiske landene. Ellers kan det være et alternativ å fortsette å lukke øynene og vente på jernbaneutbyggingen, som noen (få) vil ha glede av om 30 år.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.