Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

På sykkel

Sykkelsporten er i rask vekst i Dalane. En treningstur på sykkel kan være lang. Derfor ser vi ofte syklister fra mange distrikter på de lokale veiene. De er flotte i sine fargerike, tettsittende drakter, moderne sykler og tilsvarende utstyr. At det brukes "profesjonelt" utstyr, er fint. Det betyr blant annet at en tøff syklist bruker hjelm. For få år siden var det ikke like vanlig. Det er nok mange grunner til at sykkelsporten vokser. Noen norske syklister har stor suksess som profesjonelle. De får mye oppmerksomhet i media, de framstår som idealer, og de tjener mye penger på sporten sin. I disse dager er dEt daglige sendinger på norsk tv fra Giro d'Italia, det store etappeløpet som kjøres i Italia og går over to uker. Muligheten for norske etappeseire stimulerer interessen. Og snart starter det største løpet av alle, Tour de France.Her hjemme skjerpes interessen blant annet av at det stimuleres til sykling som mosjon. Å sykle til jobben er blitt mer populært. Det er både miljøvennlig og sunt. Dalane Sykleklubb har gjort, og gjør, en god jobb. Det er laget gode ordninger slik at syklister i forskjellig alder og på forskjellig sportslig nivå, kan få oppleve gleden ved å sykle, og få være en del av fellesskapet. Klubben arrangerer løp både på landevei og terreng, og med stadig økende oppslutning. På disse måtene blir sykling ikke bare en individuell sport, det blir like mye en lagidrett og et samhold.Neste uke arrangeres Nordsjørittet 2007. Dette turrittet går mellom Egersund og Sandnes. I fjor deltok cirka 2.000 syklister. I år venter arrangøren 2.600 deltakere. Det er et stort antall og en voldsom økning. Dagens syklister har gjerne flere sykler. Til Nordsjørittet må grovsyklene fram. Til gjengjeld blir det lite konflikt mellom sykler og motorkjøretøyer.Med mange syklister på veiene, for de bruker sjelden sykkelstiene, kan det bli konflikter mellom trafikantene. Vi regner med at sykkelklubben arbeider for god trafikkultur og gode holdninger blant sine medlemmer. Vi har likevel et for dårlig veinett, og må regne med at det kan bli friksjon mellom syklende og kjørende. Vårt råd er å vise positiv respekt for hverandre.Ta gjerne sykkelen fatt! AproposSelv om åpningen av et nytt varehus ikke skjer hvert år, har forrige ukes åpning på Eger illustrert at økt handel også betyr større trafikk og behov for flere parkeringsplasser. Neste år åpner Eikunda sitt nye varehus. Det vil trekke mange bilister til Egersund. Hvis Eigersund skal utvikles videre som handelssenter for en utvidet Dalane-region, må det arbeides raskt og effektivt med bedre trafikk- og parkeringsløsninger. Sanden renner fort i timeglasset.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!