Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

På utstilling

Markedsføring kan være så mangt, blant annet deltakelse på messer, utstillinger og festivaler. I disse dager pågår Gladmat i Stavanger. Festivalen er etter ti år blitt et stort arrangement i nasjonal måle-stokk. I år ventes omkring 200.000 besøkende til festivalområdet i Vågen i Stavanger. På sin vante plass vil de finne Dalane-standen. Der er noen få Dalane-produsenter på plass med sine produkter. Kanskje er de for få? Vi stiller et spørsmål ved om enkelte matprodusenter i Dalane tenker for smått.I alle fall er det noen produsenter som finner det bryet verdt å delta på Gladmat. Det innebærer at de må sette av tid midt på sommeren til forberedelse og deltakelse. De som deltar fra Dalane er stort sett gjengangere.|Det betyr at de finner det bryet verdt å tilbringe fire hektiske, slitsomme dager i Stavanger for å gjøre produktene sine kjent, styrke merkevaren og kanskje sikre en brukbar omsetning. For andre selskaper i andre bransjer er Gladmat uaktuelt. Men flere selskaper er inne i en krevende fase med forberedelser til deltakelse på messer i sine respektive bransjer. 12. august starter Nor-Fishing i Trondheim. Da skal fiskeri- og havbruksnæringen presentere seg. Der blir det flere utstillere fra vår region, blant annet ProNav, Egersund Trål, Meydam og Egersund Sea Service (ESS). ESS vil som tidligere ha en stand som markedsfører alle medlemsbedriftene, herunder Egersund havn.Det er betydelige ressurser som legges ned i deltakelse på disse utstillingene. Standplass skal leies. Standen skal innredes og utstillingen skal klargjøres. Ansatte skal reise til utstillingen, og det skal avsettes tid til møter og representasjon. Etterpå skal avtaler og leveranser følges opp, standen skal ryddes og utstyret skal transporteres tilbake. Forhåpentligvis og sann-synligvis er det verdt bryet. Blant de lokale firmaene som deltar på Nor-Fishing, finner vi flere selskaper i stor vekst og med gode økonomiske resultater. Det er ikke tilfeldig. De ledes og drives av dyktige mennesker som vet at god, effektiv markedsføring er en viktig faktor for å lykkes.På tilsvarende måte satser andre Dalane-selskaper på deltakelse i sine respektive bransjer. Noen reiser på Nor-Shipping, andre på Eliaden, mens for andre er det Bygg reis deg som gjelder. Poenget er at de som lykkes, også satser. Selv om deltakelse på utstillinger bare er en del av markedsføringen, er det en synlig illustrasjon på betydningen av merkevarebygging, etablering av relasjoner og synliggjøring.Trolig er det slik at de beste selskapene i Dalane har mye å lære bort. Det er brei kompetanse innenfor flere fagområder og flere bransjer i regionen vår. Vi håper denne kan spres og deles til nytte for andre med gode produkter og idéer. Det kan skje ved kontakt mellom bedriftene, ved utveksling av styremedlemmer, ved kurs og seminarer. Selvfølgelig er dette gamle tanker, men de er stadig aktuelle. La de beste aktørene vise hva som er mulig å oppnå og hvordan det kan gjøres! Vi tror klimaet mellom de lokale virksomhetene er så positivt, at den som søker råd, vil bli godt mottatt. Vi oppfordrer de som ønsker hjelp til å søke den, og vi håper på generøs deling av den kompetansen som finnes i Dalane.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!