Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Paragrafrytteri

Lover og regler er vel og bra. De er med og regulerer samfunnet. Og stort sett er det greit å forstå hvorfor det må være slik. Samtidig må det være mulig med litt slingringsmonn, skjønn eller rettere sunn fornuft, om man vil.Vi har hatt et par tilfeller her lokalt den siste uka der paragrafrytteriet har seiret over den sunne fornuften. Vi tenker på de innfløkte sikkerhetsreglene til «Høvding» og konsesjonsvilkårene som kan føre til at fullt brukbare «Ardea» seiles til Danmark for å bli hogget. Når regelverket blir fulgt til punkt og prikke, går begge båtene ei svært uviss framtid i møte.«Snodig seilas på Sundet» var den svært så treffende tittelen på historien om MS «Høvding». Sjøfartsdirektoratet har nemlig pålagt selskapsbåten regler som om den skulle bli brukt til seilaser langt til havs. Blant annet må «Høvding» ha en såkalt mann-over-båt-bord. Den er det ikke plass til på dekk. Derfor må veteranskipet ha båten hengende på slep, selv om det over hundre år gamle skipet stort sett går i sakte fart innaskjærs. Også redningsskøyta «Peter Henry von Koss» er brukt som følgebåt, i tilfelle uhellet skulle være ute. Det hadde et visst komikkens skjær, selv om redningsskøyta holdt diskret avstand til selskapsbåten.Sikkerhet er viktig, men når reglene følges så slavisk at det nærmer seg parodien, er det ikke fritt for at vi undres en smule. Men paragrafryttere er ikke alltid like enkle å vippe av «hesten» de rir på. Og for å gjøre historien enda mer uforståelig, hadde «Høvding» hatt status som veteranskip, ville betingelsene vært til å leve med for eierne.Rederiet som eier og driver båten, har forsøkt så langt det lar seg gjøre å etterkomme kravene. Nå er de imidlertid i ferd med å gi opp. Det vil være synd. Hyggeturene med «Høvding», som byr på god mat og drikke i den egersundske skjærgården, er et flott tiltak og et godt sommertilbud for så vel fastboende som tilreisende setter pris på. Dessuten gir den byens hotellgjester et tilbud av det litt spesielle slaget.Mindre stivbeinte er ikke reglene som gjør at fiskeskøyta «Ardea» trolig ender sine dager på et hoggeri på andre sida av Skagerrak. Fartøyet er fullt brukbart. Derfor er den ønsket som dykkebåt og til ungdomsarbeid. Det kan ikke Fiskeridirektoratet gå med på, selv om regionkontoret i Egersund var positivt til å la båten gå til et slikt formål. Konsesjonen er nemlig knyttet til et havgående fartøy. Den gamle treskøyta er kjøpt inn som såkalt struktureringsbåt. Og så lenge «Ardea» har slik status, er destruering eneste alternativ. Tidligere tilhørte «Ardea» kystgruppa. Dersom den fortsatt hadde gjort det, ville den kunnet bli solgt til såkalte «allmennyttige formål». Slikt virker uforståelig.Det bør være mulig å få til ordninger og avtaler med rederiet Feyer AS som gjør at fullt brukbare båter blir brukt til andre formål enn det de i utgangspunktet var ment for, uten at reglene knyttet til konsesjonen blir misbrukt. I stedet ser det dessverre ut som om lover og regler blir brukt på den mest firkantede – og for mange – en helt uforståelige måten.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!