ANNONSE

Prosjektet Julebyen

I morgen åpner Julebyen Egersund for tredje gang. Det er få, kanskje ingen, andre arrangementer som drar så mange mennesker nordfra til Egersund. Vi møter mange hyggelige og fornøyde personer fra Jæren og enda lenger nord som har vært i julebyen, eller som har hørt om den, og nå ønsker å oppleve fenomenet. Det er vanskelig å gi en fullgod forklaring på hvorfor Julebyen har vært en suksess, men det kan være nyttig å reflektere over noen viktige elementer. Ideen. Noen må lansere tanken og tørre å foreslå tiltaket. Den eller de som gjør det, må også ha evnen til å skape interesse og entusiasme for prosjektet. Det er ikke alltid lett på små steder der en helst ikke skal stikke seg for mye fram. I dette tilfellet har det vært mulig å lære av liknende prosjekter i andre land og lage et opplegg som passer hos oss. Grundig, effektiv planlegging. Et prosjekt kan også dø hvis planleggingen blir for langvarig eller den involverer for mange. Komiteer er som kjent ikke alltid den beste oppskriften på suksess. Det er bedre at de rette deltar, enn at det er mange. Det kan nok oppleves som litt «udemokratisk», men det har nok vært helt nødvendig for å lykkes. Det har vært «kuttet en del hjørner» underveis. Det meste er tilgitt. Resten er glemt. Bred oppslutning er avgjørende. Utallige dugnadstimer er lagt ned i arbeidet med julebyen. Noen har jobbet mer enn andre - mye mer. At mange har forstått verdien av prosjektet, har gjort det mulig å realisere det med begrenset bruk av penger. Det har også gjort at mange føler seg som en del av Julebyen. Det kan være kjekt å vise familien hva man har vært med på å forberede eller å lage. Julebyen Egersund har fra starten for to år siden framstått som «skikkelig». Organiseringen har vært god. For de som vil, og det er alltid noen, finnes det alltid noe å klage på og som kan forbedres. De fleste vil sannsynligvis være enige i at det gjøres en grundig jobb. Julebyen blir som en blanding av opplevelsespark og sirkus. Det er nødvendig å ha nye attraksjoner samtidig som opplegget preges av gjenkjennelse og tradisjon. Årets nissebryllup er en slik attraksjon. Måtte de nygifte i det minste holde ut gjennom den korte og krevende sesongen de nå er inne i. Julebyen har blitt en viktig møteplass. Vi har behov for å treffe kjente og ukjente. Velstandsutviklingen gjør at vi i stor grad har råd til å sitte hjemme og la oss underholde. Mennesket er likevel et sosialt vesen, og vi har behov for å treffe andre. Nå får mange en god «unnskyldning» for å gå på byen og treffe andre.

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.