ANNONSE

Risikosport langs E39

E39 mellom Krossmoen og Skjærpe er svært trafikkfarlig. Som stamvei er trafikken naturlig nok stor. Selv om det er 60-sone på strekningen, kan det i perioder være direkte livsfarlig for gående og syklende å ferdes langs veien. Det gjelder særlig når tunge vogntog durer forbi. Og de er det en del av i løpet av en dag. Når to store kjøretøy passerer hverandre, er det ikke særlig klaring mot autovernet på deler av veistrekningen.Derfor er det ikke vanskelig å forstå ønsket om gang- og sykkelsti. Mange frykter at det snart kan skje ei alvorlig ulykke. Nå tar de riktignok sine forholdsregler. Selv om det ikke dreier seg om mer enn et par kilometer mellom Krossmoen og Helleland sentrum, er bil eneste sikre alternativ til aktiviteter på skolen og Idrettsplassen. Helleland kirke ligger også på strekningen. Barnekoret har på grunn av trafikksikkerheten klokelig nok flyttet sine øvelser fra kirka.Alf Espeland driver gardsbruk langs strekningen. Han har forsøkt å jage dyra over E39. Det har han måttet gi opp. Med bortimot 5.000 kjøretøy i løpet av et døgn er det vanskelig å stoppe trafikken tilstrekkelig lenge til å få bølingen trygt over. Vegvesenet forsøkte med lyssignal, men det passet forståelig nok travle bilister og transportfirmaer dårlig. Melkeprodusenten på prestegården ønsker selvsagt å kunne utnytte beitemarkene sine på en rasjonell og fornuftig måte, men innser at det er vanskelig med dagens løsning. Derfor har han tilbudt seg å avstå grunn til en gang- og sykkelvei mot at det blir laget en undergang slik at han kan frakte kreaturene trygt over veien, uten at det skaper trafikkfarlige situasjoner eller frustrasjoner hos de som ferdes langs E39.Dette er et tilbud veimyndighetene og Eigersund kommune bør vurdere. Dessverre er ikke gang- og sykkelsti mellom Krossmoen og Skjærpe med i transportplanene framover fordi det planlegges en ny E39-trasé gjennom Helleland. Den ligger imidlertid så langt fram i tid at myke trafikanter vil kunne bruke gang- og sykkelstien i minst én generasjon framover. Og om kommunen og Statens vegvesen ser mot den såkalte Hå-modellen, bør det heller ikke bli et prosjekt med urealistisk høye kostnader. Et samspill mellom kommunen, vegvesenet, grunneiere og bønder kan bli en god løsning. Espeland har allerede sagt seg villig til å gi fra seg grunn. Om driftige bønder i bygda stiller på dugnad med maskiner og arbeidskraft for å bedre trafikksikkerheten, bør også det offentlige kunne finne de nødvendige midlene på sine budsjetter. På den måten kan det kanskje bli en snarlig slutt på de risikosporten som nå drives langs E39.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.