Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Samarbeid og konkurranse

Bilforhandlerne i Dalane inviterer til bilmesse på Eigerøy i morgen. Det blir utstilling og underholdning. Seks bilforhandlere og tolv bilmerker presenteres på arrangementet. Dette er forhandlere og biler som til daglig konkurrerer med hverandre om kundene.Det er interessant at konkurrenter samarbeider på denne måten. Det viser at de tror på opplegget. De mener det kan gi økt interesse for bil og bilkjøp. De er trolig også av den oppfatning at det øker muligheten for at dalbuene kjøper bilmerker som er representert lokalt. Det er tross alt mange bilmerker som ikke er representert i Dalane. For de bilinteresserte, eller for den menige bilkjøper, gir det en enkel mulighet til å se hva som finnes på markedet, og å sammenligne spesifikasjoner og priser. Vi regner med at mange vil benytte anledningen.På liknende måte er det samarbeid i andre bransjer. Reiselivsnæringen er en bransje der behovet for, og nytten av, samarbeid er åpenbar. Likevel er det ikke alltid enkelt å få det til. Mange av virksomhetene innenfor turisme og reiseliv er små, og har vanskelig for å nå fram til potensielle kunder hver for seg. I tillegg vil de ofte ha bruk for kompetanse og inspirasjon for å utvikle seg selv og de produktene som tilbys. Et eksempel på samarbeid er det som er mellom Grand Hotell i Egersund og Sogndalstrand Kulturhotell i Sokndal. De har funnet ut at de kan tjene på å samarbeide, hjelpe hverandre og å anbefale hverandre. Så vidt vi forstår, har det vært en positiv kontakt mellom disse "konkurrentene" i lang tid. I noen tilfeller formaliseres samarbeidet. Handels- og næringsforeninger kan være gode verktøy i arbeidet med å oppnå noe som hver enkel virksomhet ikke har mulighet til. Vi ser at virksomhetene på Sogndalstrand samarbeider godt for å gjøre stedet attraktivt. Det samme kan sies om sentrumsforeningen i Egersund. Dette er gode eksempler på at konkurrenter kan ha nytte av å samarbeide. Fagforeningenes slagord "sammen er vi sterke" har sin gyldighet på mange områder.Omkring Egersund havn er det flere former for samarbeid. Noe har vært vellykket, men mange initiativ har strandet etter intern krangel og uenighet. Det har vært for mange tilfeller der enkelte aktører har vært for "egoistiske" med sin deltakelse i samarbeidet. Skal samarbeidet virke, må det være reelt, og det må baseres på at alle deltakere skal ha nytte av det. Dalane er en liten region. Mange aktiviteter kunne etter vår mening vært styrket dersom konkurrenter også kunne se nytten av å samarbeide. Derfor ser vi på det arrangementet bilbransjen har denne helga som et positivt eksempel på at det går an. Ved å gjøre det på denne måten, kan alle få større oppmerksomhet om sin sak og sine produkter. Ressursbruken er forhåpentligvis også mindre enn om de skulle prøve å oppnå det samme hver for seg.Ha en bil(l)ig helg!



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!