Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Service og undersøkelser

Eigersund kommune kommer dårlig ut i Forbruker-rapportens serviceundersøkelse. Det kan det være mange forklaringer på. Men det blir feil når det skapes et inntrykk av at Eigersund kommune ikke tar informasjonsoppgaven på alvor. For man skal være forsiktig med å trekke for bombastiske konklusjoner basert på  en enkelt undersøkelse. Mye kan forbedres, men det blir for drøyt når Forbruker-rapporten konkluderer med at Eigersund kommunes ikke når det definerte minstemålet. Så dårlig står det ikke til.Administrasjonen i Eigersund kommune hadde for noen år siden ambisjoner om å bli blant de beste i klassen på service og informasjon. Det ble arbeidet med planer om å etablere et servicetorg sammen med andre statlige etater. Planen var at kommunens innbyggere og andre som vil ha informasjon, skulle henvende seg bare ett sted for å få hjelp og svar på spørsmål. Men det koster å ha slike ambisiøse planer. Drømmen om et servicekontor forsvant da spareknivene ble kvesset. Og politikerne ville gå lengre i kuttene enn administrasjonen rådet til. I et slags kompromiss ble stillingen som infoleder beholdt, i alle fall for en periode.Den negative fokuseringen Eigersund kommune har fått gjennom serviceundersøkelsen, ble tatt konstruktivt. Rådmannen har bedt om at rutinene ved de enkelte avdelingene skal gjennomgås. Svakheter skal lukes ut. At ikke alle får svar når de henvender seg til kommunen på e-post, bør være en smal sak å rette på. Forklaringen om at mange av saksbehandlerne ikke er familiære med denne teknologien, er en dårlig forklaring.Eigersund kommune hadde en gang store ambisjoner om å ligge i fremste rekke ved tidlig å ta i bruk ny informasjonsteknologi. Nå har en sakket akterut, men det skal ikke store endringene til for å bli bedre. Kanskje skal en på ny børste støvet av planene om et servicetorg?  Uansett vil det tvinge seg frem en debatt om kommunens informasjonsstrategi når man på ny skal diskutere informasjonslederens videre engasjement som går ut i august. 



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!