Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Siste reis

Fjord Line kutter ut Egersund som anløpshavn for danmarksferja. Nå blir Risavika i Sola kommune ny ferjehavn. Også Haugesund kuttes ut, og i Danmark forlates Hanstholm til fordel for Hirtshals. Beslutningen ble tatt på onsdag. For Fjord Lines del håper vi beslutningen er rett. Selv om ferja forsvinner fra Egersund, vil det være en fordel om rederiet kan tjene penger i framtida. Det øker sjansene for at de resterende arbeidsplassene innenfor ledelse og administrasjon blir værende lokalt.Avviklingen av ferjetrafikken fra Egersund har mange negative følger. Halvparten av de cirka 25 arbeidsplassene i Egersund forsvinner. Arbeidsmarkedet er fortsatt brukbart, og de som omfattes av flyttingen, må velge mellom å arbeide i Risavika eller å finne seg annet arbeid i Dalane. Tapte arbeidsplasser betyr uansett tapte skatteinntekter for kommunen.Om kort tid kan skiltene som viser vei til Danmark, skrues ned. Kanskje kan de nyttes i Stavanger-regionen. Det betyr at Eigersund og Dalane ikke lenger blir et like viktig kommunikasjonsknutepunkt. Det blir ikke like lett å argumentere for veiutbygging mellom E39 og Egersund havn. Det vil bli stilt spørsmål ved om det må være stamvei til ei havn som ikke lenger har ferjeforbindelse og har skrantende aktivitet. Belastningen på Eigerøy bru blir selvsagt redusert. Det gjør det neppe enklere å skaffe midler til ny bru.Fersk fisk kan ikke lenger kjøres til Hovland for hurtig transport til kontinentet. Nå er det Risavika eller Kristiansand som gjelder. Det vil ikke være en katastrofe, men det er en illustrasjon på hva som vil skje. Trafikk- og transportmønsteret vil endres betydelig.Eigersund og Dalane vil miste en stor strøm av turister. Selv om mange bare kjører raskest mulig gjennom regionen på vei til eller fra ferja, er det også mange som stopper i kortere eller lengre tid. De blir det færre av. Deler av reiselivsnæringen må tenke nytt.Egersund havn mister store inntekter. Nylig glapp muligheten for en etablering av et anlegg for returmetall. Et anlegg for biodiesel er ennå i det blå. Det kan bli rolig i Egersund havn ei tid framover. Men det er ingen grunn til å gi opp. Den politiske og administrative ledelsen i Eigersund har arbeidet hardt og målrettet for å beholde ferja i Egersund. Det lyktes ikke. Nå må energien rettes mot andre muligheter. En ledig ferjehavn kan representere slike muligheter, selv om vi tviler på at det vil bli ny ferjeforbindelse mellom Egersund og Hanstholm.Det oppleves som et paradoks at Egersund og Dalane mister ferjeforbindelsen når eierskap og ledelse relativt nylig er overtatt av eigersundere. Men bedriftsøkonomiske og strategiske beslutninger tas bare i beskjeden grad ut fra patriotiske hensyn hvis det fører til tap. Hvis Fjord Line skal sette inn pendelferje mellom Norge og Danmark i toppsesongen, er det vanskelig å forstå at det er bedre å ta den lengre turen til Risavika enn til Egersund. Hvis slik rute blir satt opp fra Kristiansand, er det lettere å forstå. Det blir i alle fall få dalbuer som vil ta ferje fra Risavika. Nå er det bare å håpe at veien til Kristiansand kan blir kortere og bedre.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!