ANNONSE

Siste reis

Fjord Line kutter ut Egersund som anløpshavn for danmarksferja. Nå blir Risavika i Sola kommune ny ferjehavn. Også Haugesund kuttes ut, og i Danmark forlates Hanstholm til fordel for Hirtshals. Beslutningen ble tatt på onsdag. For Fjord Lines del håper vi beslutningen er rett. Selv om ferja forsvinner fra Egersund, vil det være en fordel om rederiet kan tjene penger i framtida. Det øker sjansene for at de resterende arbeidsplassene innenfor ledelse og administrasjon blir værende lokalt.Avviklingen av ferjetrafikken fra Egersund har mange negative følger. Halvparten av de cirka 25 arbeidsplassene i Egersund forsvinner. Arbeidsmarkedet er fortsatt brukbart, og de som omfattes av flyttingen, må velge mellom å arbeide i Risavika eller å finne seg annet arbeid i Dalane. Tapte arbeidsplasser betyr uansett tapte skatteinntekter for kommunen.Om kort tid kan skiltene som viser vei til Danmark, skrues ned. Kanskje kan de nyttes i Stavanger-regionen. Det betyr at Eigersund og Dalane ikke lenger blir et like viktig kommunikasjonsknutepunkt. Det blir ikke like lett å argumentere for veiutbygging mellom E39 og Egersund havn. Det vil bli stilt spørsmål ved om det må være stamvei til ei havn som ikke lenger har ferjeforbindelse og har skrantende aktivitet. Belastningen på Eigerøy bru blir selvsagt redusert. Det gjør det neppe enklere å skaffe midler til ny bru.Fersk fisk kan ikke lenger kjøres til Hovland for hurtig transport til kontinentet. Nå er det Risavika eller Kristiansand som gjelder. Det vil ikke være en katastrofe, men det er en illustrasjon på hva som vil skje. Trafikk- og transportmønsteret vil endres betydelig.Eigersund og Dalane vil miste en stor strøm av turister. Selv om mange bare kjører raskest mulig gjennom regionen på vei til eller fra ferja, er det også mange som stopper i kortere eller lengre tid. De blir det færre av. Deler av reiselivsnæringen må tenke nytt.Egersund havn mister store inntekter. Nylig glapp muligheten for en etablering av et anlegg for returmetall. Et anlegg for biodiesel er ennå i det blå. Det kan bli rolig i Egersund havn ei tid framover. Men det er ingen grunn til å gi opp. Den politiske og administrative ledelsen i Eigersund har arbeidet hardt og målrettet for å beholde ferja i Egersund. Det lyktes ikke. Nå må energien rettes mot andre muligheter. En ledig ferjehavn kan representere slike muligheter, selv om vi tviler på at det vil bli ny ferjeforbindelse mellom Egersund og Hanstholm.Det oppleves som et paradoks at Egersund og Dalane mister ferjeforbindelsen når eierskap og ledelse relativt nylig er overtatt av eigersundere. Men bedriftsøkonomiske og strategiske beslutninger tas bare i beskjeden grad ut fra patriotiske hensyn hvis det fører til tap. Hvis Fjord Line skal sette inn pendelferje mellom Norge og Danmark i toppsesongen, er det vanskelig å forstå at det er bedre å ta den lengre turen til Risavika enn til Egersund. Hvis slik rute blir satt opp fra Kristiansand, er det lettere å forstå. Det blir i alle fall få dalbuer som vil ta ferje fra Risavika. Nå er det bare å håpe at veien til Kristiansand kan blir kortere og bedre.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.