ANNONSE

Sokndal på sidespor?

E39 krysser Dalane. Veien går gjennom Bjerkreim, Eigersund og Lund. Det er en stamvei, altså en del av hovedveinettet i Norge, og den gjør at trafikk og transport mellom tettsteder, havner, lufthavner og andre områder med aktivitet blir effektiv. Selv om E39 langt fra holder den standard den burde, er den viktig. Den er ofte avgjørende når virksomheter skal etableres og plasseres. Derfor ser vi nå at det utbygges stadig flere næringsområder langs E39. Forus er for lengst blitt et stort, nesten gigantisk næringsområde, men området er lite egnet for tradisjonell industri. Forus har i tillegg blitt en del av det store trafikkinfarktet som har rammet Stavanger-regionen. Trafikken på E39 og de andre veiene i og omkring Stavanger står i stampe både morgen og kveld. Persontrafikk og varetransport tar for lang tid og er til stor frustrasjon og miljøbelastning. Derfor etablerer mange virksomheter seg på steder som er lettere tilgjengelige, gjerne langs E39.Det mest synlige eksempel på denne utviklingen er det store næringsområdet Skurve ved Ålgård i Gjesdal. Der er det investert flere hundre millioner kroner i opparbeidelsen av feltet. Grunnlaget for investeringen er at to store virksomheter i utgangspunktet ville etablere seg der. De trekker med seg mange flere.På samme måte, men i mindre målestokk, tenker Bjerkreim på å legge til rette for etableringer med nye næringsområder ved E39, i tillegg til de områder som allerede finnes langs hovedveien gjennom kommunen. Nå starter også arbeidet med opparbeidelsen av Eigestad-feltet i Eigersund kommune. Bertelsen & Garpestad er utålmodige og ønsker å komme i gang så fort som mulig. De har selv virksomheter i eget konsern som trenger større og bedre plass for å utvikle seg videre. Det er ønskelig at veimyndighetene spiller på lag for hindre at arbeidet bremses for mye. Lund har også E39 som en hovedpulsåre gjennom kommunen og kan utnytte det. Sokndal kommune ligger ikke ved E39. Det gir grunnlag for bekymring. Vil det være mulig å trekke til seg transport- og arbeidskrevende virksomheter når kommunen ligger ved et sidespor? Selv om veien mellom Hauge og Egersund er brukbar, er den definitivt ikke det i retning mot Flekkefjord og mot Lund og E39. Når myndighetene svikter i arbeidet med å bygge ut E39, så ser det enda verre ut med tanke på riksvei 44. Den skal være sterk i trua, som venter at staten skal sikre tilfredsstillende standard på hovedveien gjennom Sokndal i løpet av de neste 20 åra. Det er et krevende dilemma for sokndølene. Heldigvis ligger driftsgrunnlaget for Titania fast i Sokndal, og heldigvis har sokndølene selv utviklet Sogndalstrand til et sentrum for kultur og næringsaktivitet. Det finnes mye annet positivt i Sokndal, men disse hovedmotorene er i dag avgjørende for vekst og utvikling i kommunen. Med avstanden til E39, og mangelfull utvikling av veinettet, kan Sokndal risikere å bli liggende ved et sidespor som ikke tiltrekker seg nyetableringer på samme måte som andre kommuner. Det er en utfordring som trenger langsiktig arbeid og tålmodig oppfølging. Kreativitet blir fortsatt viktig for Sokndal.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.