Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Sokndal på sidespor?

E39 krysser Dalane. Veien går gjennom Bjerkreim, Eigersund og Lund. Det er en stamvei, altså en del av hovedveinettet i Norge, og den gjør at trafikk og transport mellom tettsteder, havner, lufthavner og andre områder med aktivitet blir effektiv. Selv om E39 langt fra holder den standard den burde, er den viktig. Den er ofte avgjørende når virksomheter skal etableres og plasseres. Derfor ser vi nå at det utbygges stadig flere næringsområder langs E39. Forus er for lengst blitt et stort, nesten gigantisk næringsområde, men området er lite egnet for tradisjonell industri. Forus har i tillegg blitt en del av det store trafikkinfarktet som har rammet Stavanger-regionen. Trafikken på E39 og de andre veiene i og omkring Stavanger står i stampe både morgen og kveld. Persontrafikk og varetransport tar for lang tid og er til stor frustrasjon og miljøbelastning. Derfor etablerer mange virksomheter seg på steder som er lettere tilgjengelige, gjerne langs E39.Det mest synlige eksempel på denne utviklingen er det store næringsområdet Skurve ved Ålgård i Gjesdal. Der er det investert flere hundre millioner kroner i opparbeidelsen av feltet. Grunnlaget for investeringen er at to store virksomheter i utgangspunktet ville etablere seg der. De trekker med seg mange flere.På samme måte, men i mindre målestokk, tenker Bjerkreim på å legge til rette for etableringer med nye næringsområder ved E39, i tillegg til de områder som allerede finnes langs hovedveien gjennom kommunen. Nå starter også arbeidet med opparbeidelsen av Eigestad-feltet i Eigersund kommune. Bertelsen & Garpestad er utålmodige og ønsker å komme i gang så fort som mulig. De har selv virksomheter i eget konsern som trenger større og bedre plass for å utvikle seg videre. Det er ønskelig at veimyndighetene spiller på lag for hindre at arbeidet bremses for mye. Lund har også E39 som en hovedpulsåre gjennom kommunen og kan utnytte det. Sokndal kommune ligger ikke ved E39. Det gir grunnlag for bekymring. Vil det være mulig å trekke til seg transport- og arbeidskrevende virksomheter når kommunen ligger ved et sidespor? Selv om veien mellom Hauge og Egersund er brukbar, er den definitivt ikke det i retning mot Flekkefjord og mot Lund og E39. Når myndighetene svikter i arbeidet med å bygge ut E39, så ser det enda verre ut med tanke på riksvei 44. Den skal være sterk i trua, som venter at staten skal sikre tilfredsstillende standard på hovedveien gjennom Sokndal i løpet av de neste 20 åra. Det er et krevende dilemma for sokndølene. Heldigvis ligger driftsgrunnlaget for Titania fast i Sokndal, og heldigvis har sokndølene selv utviklet Sogndalstrand til et sentrum for kultur og næringsaktivitet. Det finnes mye annet positivt i Sokndal, men disse hovedmotorene er i dag avgjørende for vekst og utvikling i kommunen. Med avstanden til E39, og mangelfull utvikling av veinettet, kan Sokndal risikere å bli liggende ved et sidespor som ikke tiltrekker seg nyetableringer på samme måte som andre kommuner. Det er en utfordring som trenger langsiktig arbeid og tålmodig oppfølging. Kreativitet blir fortsatt viktig for Sokndal.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!