Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Stå på, Olav!

Drangsdalen kom dessverre ikke med i Nasjonal Transportplan (NTP) - i denne omgangen heller. Tunellprosjektet tapte kampen mot utbygging av jernbanenettet på Østlandet og bevilgninger som er vedtatt til det igangsatte arbeidet med dobbeltspor på Nord-Jæren. Derfor kan det bli et nytt tiår med sneglefart på den rasfarlige jernbanestrekningen. Milliarden som ny tunell ville kostet, har regjeringen i sitt forslag til NTP valgt å plassere andre steder. Reaksjonene lot ikke vente på seg. "Skandale" og "tragisk" er bare to av flere sterke uttrykk som ble brukt da det skuffende budskapet ble kjent fredag formiddag. Vi skal ikke si oss uenig. Drangsdalen burde fått plass i denne transportplanen, som gjelder fram til 2019. Behovet for tunell er åpenbart. Skal jernbanen kunne konkurrere som et effektivt alternativ til båt, tungtransport og fly, må forholdene legges til rette. Det vil være mye tid å spare på å la jernbanen gå i tunell forbi rasutsatte Drangsdalen. Miljøfaktoren og muligheten til å redusere antall ulykker på norske veier, er andre gode argument for å gi Drangsdalen en ny mulighet. Det budskapet bør forlengst ha nådd fram til regjeringsbygget. Når signalene er at man skal satse på jernbane - slik er det i hvert fall ofte i valgkamper og festtaler - burde også en flaskehals som Drangsdalen vært med som et prosjekt i den kommende transportplanen. Den som kanskje var mest skuffet, var Olav Hafstad. Lund-ordføreren var optimist til det siste. Fredag måtte han imidlertid konstatere at Drangsdalen ikke kom med denne gangen heller. Og det skyldtes ikke manglende påtrykk og initiativ fra så vel Hafstad som hans forgjengere. De har vært verter for mange togturer gjennom Drangsdalen. Nå synes det som om innsatsen og den utstrakte gjestfriheten har vært forgjeves. I sin tid var Olav Hafstad er fighter på fotballbanen. De egenskapene kan han virkelig trenge nå. Lund-ordføreren håper på ekstraomganger. Om han skal vinne denne kampen til slutt, kreves både utstrakt stå-på-vilje og gode taktiske egenskaper. Også politikeren Hafstad har begge deler. I tillegg har han skaffet seg gode lagkamerater både på fylkesplan og i stortingsmiljøet. Det er også positivt at han ikke bare får støtte i egne rød-grønne rekker, men også på borgerlig side. Samtidig må man gå enda en runde med Jernbaneverket. Om faginstansen gir sin uttrykte støtte, blir ikke minst viktig når planen skal debatteres og klubbes endelig gjennom i Stortinget. Mulighetene er trolig små, men ingenting bør være uprøvd før endelig sluttstrek settes. Ellers var det bare smuler som ble Dalane til del i Nasjonal Transportplan. Skjebadalen og ny jernbanebru på Helleland er ikke uventet med. Det ville vært urasjonelt og dårlig økonomi å utbedre Skjebadalen uten at også de ekstra millionene til jernbanebrua kom med, slik at hele prosjektet til 85 millioner kroner blir gjennomført i én operasjon.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!