ANNONSE

Tafatt. Ta fatt!

Veiutbygging i Norge hemmes av en diskusjon om miljø og klimagasser. Alle vet at biler slipper ut avfallsgasser. Det er ikke noe nytt. På samme måte vet alle, eller burde vite, at en bil som kjører en kort strekning, slipper ut mindre enn hvis den kjører langt. Vi vet også at småkjøring med mange girskift fører til større forbruk av drivstoff, og dermed økt utslipp av gasser. Hvis en bil likevel skal kjøre mellom to steder, er det derfor innlysende at det vil tjene miljøet om veien er kortest mulig, og om veien har færre svinger og bakker.I fjor ble den nye brua over Fedafjorden åpnet. For oss dalbuer betyr det at kjørestrekningen til Kristiansand er blitt drøyt 20 kilometer kortere. Det er en krevende strekning av den gamle veien som nå er borte fra E39. Kjøretiden til Kristiansand er forkortet med drøyt 20 minutter, nesten en halv time. Det innebærer at vi kommer fortere fram, og vi bruker mindre drivstoff på strekningen; altså forurenser vi mindre nå enn tidligere når vi tar denne turen. Vi tror også sikkerheten på veien er bedre, selv om det burde vært bredere vei og midtdeler på en stamveistrekning som ble åpnet i 2006.Tilsvarende vil det selvsagt være for alle andre veistrekninger. Blir veien kortere og bedre, forurenser vi mindre. I tillegg kommer vi raskere fram. Det kan være positivt for privatkjøring. For yrkeskjøring forstår vi at dette også handler om penger. Spart drivstoff, redusert tidsbruk, raskere leveranser og økt sikkerhet samtidig. Ordførerne i Dalane har stått på for å få utbedret standarden og sikkerheten på E39 gjennom regionen. De har også oppnådd en del. Det er flott. Kjell Erfjord har gjennom sitt lange virke i politikken kjempet utrettelig for store og små forbedringer. Det er viktig at dette ikke stopper opp når den blide Lund-ordføreren er "ferdig med oppløpssida", og vi får flere nye ordførere i regionen.Den store utfordringen er likevel på nasjonalt nivå. Ingen vesteuropeiske land har så dårlig hovedveinett som Norge, og ingen har bedre økonomisk grunnlag for å gjøre noe med det. Uansett om det blir en utbygging av jernbanenettet i Norge, trenger vi gode veier i mange, mange år framover. Vi er i en situasjon der Norge har et kjempestort handicap i forhold til andre land når det gjelder infrastruktur. Mye tyder på at det vil bli større. Vår spådom er at det om 30 år vil bli felt en knusende dom over den feilen som gjøres ved ikke å sikre landet en god nok infrastruktur. Vi vil miste mange liv, vi vil forurense mer enn nødvendig og vi vil bli mindre konkurransedyktige enn vi burde være i forhold til andre land. Det synes som om Fremskrittspartiet har den beste forståelsen av denne gigantiske utfordringen. Den nåværende flertallsregjeringen fortsetter bare med lappverkspolitikk slik de foregående regjeringer har gjort. I mellomtiden får våre lokale tillitsvalgte fortsette kampen innenfor de rammer som legges.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.