Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tafatt. Ta fatt!

Veiutbygging i Norge hemmes av en diskusjon om miljø og klimagasser. Alle vet at biler slipper ut avfallsgasser. Det er ikke noe nytt. På samme måte vet alle, eller burde vite, at en bil som kjører en kort strekning, slipper ut mindre enn hvis den kjører langt. Vi vet også at småkjøring med mange girskift fører til større forbruk av drivstoff, og dermed økt utslipp av gasser. Hvis en bil likevel skal kjøre mellom to steder, er det derfor innlysende at det vil tjene miljøet om veien er kortest mulig, og om veien har færre svinger og bakker.I fjor ble den nye brua over Fedafjorden åpnet. For oss dalbuer betyr det at kjørestrekningen til Kristiansand er blitt drøyt 20 kilometer kortere. Det er en krevende strekning av den gamle veien som nå er borte fra E39. Kjøretiden til Kristiansand er forkortet med drøyt 20 minutter, nesten en halv time. Det innebærer at vi kommer fortere fram, og vi bruker mindre drivstoff på strekningen; altså forurenser vi mindre nå enn tidligere når vi tar denne turen. Vi tror også sikkerheten på veien er bedre, selv om det burde vært bredere vei og midtdeler på en stamveistrekning som ble åpnet i 2006.Tilsvarende vil det selvsagt være for alle andre veistrekninger. Blir veien kortere og bedre, forurenser vi mindre. I tillegg kommer vi raskere fram. Det kan være positivt for privatkjøring. For yrkeskjøring forstår vi at dette også handler om penger. Spart drivstoff, redusert tidsbruk, raskere leveranser og økt sikkerhet samtidig. Ordførerne i Dalane har stått på for å få utbedret standarden og sikkerheten på E39 gjennom regionen. De har også oppnådd en del. Det er flott. Kjell Erfjord har gjennom sitt lange virke i politikken kjempet utrettelig for store og små forbedringer. Det er viktig at dette ikke stopper opp når den blide Lund-ordføreren er "ferdig med oppløpssida", og vi får flere nye ordførere i regionen.Den store utfordringen er likevel på nasjonalt nivå. Ingen vesteuropeiske land har så dårlig hovedveinett som Norge, og ingen har bedre økonomisk grunnlag for å gjøre noe med det. Uansett om det blir en utbygging av jernbanenettet i Norge, trenger vi gode veier i mange, mange år framover. Vi er i en situasjon der Norge har et kjempestort handicap i forhold til andre land når det gjelder infrastruktur. Mye tyder på at det vil bli større. Vår spådom er at det om 30 år vil bli felt en knusende dom over den feilen som gjøres ved ikke å sikre landet en god nok infrastruktur. Vi vil miste mange liv, vi vil forurense mer enn nødvendig og vi vil bli mindre konkurransedyktige enn vi burde være i forhold til andre land. Det synes som om Fremskrittspartiet har den beste forståelsen av denne gigantiske utfordringen. Den nåværende flertallsregjeringen fortsetter bare med lappverkspolitikk slik de foregående regjeringer har gjort. I mellomtiden får våre lokale tillitsvalgte fortsette kampen innenfor de rammer som legges.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!