Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tøft og farlig

Marginene er små i transportbransjen. Det får dessverre mange transportører til å ta unødige sjanser. Oppdrag blir utført uten at lasten er sikret på en forsvarlig måte, med den risikoen det innebærer både for sjåfør og andre som trafikkerer veiene sammen med de tunge kjøretøyene. Kontroller har også avdekket mangler ved kjøretøy. I tillegg er det mange som slurver med kjøre- og hviletidsbestemmelsene.Det har skjedd en del trailerulykker i det siste - enkelte med tragisk utfall. Dette bør få de involverte til å ta nødvendige grep. For det er ikke tvil om at jaget i transportbransjen har blitt for stort. Sjåfører lokkes til å kjøre både fort og for lenge for å sikre såvel jobb som brukbare lønnsbetingelser. Med et slikt utgangspunkt er det ikke vanskelig å forstå at mange sjåfører fristes til å ta sjanser. I de fleste tilfellene går det godt, men at sjåførene som trosser hviletidsbestemmelsene, bryter fartsgrensene eller kjører med dårlig sikret last, er en fare for trafikksikkerheten, bør være hevet over enhver tvil.Dette er ikke bare sjåførenes ansvar. Arbeidsgiverne bør også sørge for at lover og regler overholdes. Det viktigste blir å få satt ned tempoet, og da tenker vi ikke bare ute på veiene. Sjåførene må også få anledning til å foreta nødvendig sikringsarbeid før de legger ut på landeveien. Stress i en bransje som krever full skjerping hele tida, kan få alvorlige konsekvenser.Kommentaren fra en av sjåførene som ble stoppet under storkontrollen på Vikeså i forrige uke, sier en del om forholdene. Han måtte sikre lasten bedre før han fikk kjøre videre. Sjåføren brukte et så kraftig uttrykk som gambling for det han og deler av bransjen driver med. Nå var han lei av å kjøre på grensa av det tillatte og gjerne litt over. Det skulle oppdragsgiveren få klar beskjed om. En slik holdning er ønskelig fra flere. Dette var en erfaren sjåfør som ikke fryktet for jobben. En holdningsendring må uten tvil til om forholdene skal bli bedre. I dette bildet hører også støtten fra sjåførenes fagforening. Samtidig er det viktig at veimyndighetene følger opp med hyppige og grundige kontroller. Dette er også signalene som kommer fra veimyndighetene. Og de som blir tatt, bør påregne seg kraftige reaksjoner. Kanskje er det også en idé å få offentliggjort ei liste over verstingene, firmaene som slurver mest? Det kan bli en effektiv måte å få slutt på problemet. Dette skjer i andre bransjer. Spisesteder, gatekjøkken og dagligvareforretninger skjerper beredskapen etter kontroller der Mattilsynet offentliggjør hvem som ikke følger de kravene som er satt opp.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!