Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Undereksponert

Vi har tidligere omtalt kammermusikkfestivalen som ble arrangert i Egersund denne måneden. Det var et uvanlig arrangement for Dalane-regionen, og uten tvil med svært høy kvalitet. I et leserbrev i dagens avis blir det spurt hvorfor festivalen var markedsført i så liten grad. Det er et klokt spørsmål. Vi har ikke undersøkt saken nærmere, men antar at det er flere årsaker til det. Initiativtakerne og arrangørene har nok hatt mest oppmerksomhet på program, innhold og gjennomføring. Dessuten har festivalen hatt uvanlig stor grad av offentlig, ekstern finansiering sammenliknet med andre festivaler og aktiviteter i Dalane-regionen. Det er flott, men det kan også bety at arbeidet med markedsføring og publikumsoppslutning har fått mindre oppmerksomhet.Vi vil berømme de som arrangerte festivalen. Samtidig vil vi oppfordre til at det gjøres en god evaluering av årets festival, og arbeides med de forbedrings- muligheter som helt sikkert finnes. Markedsføring er definitivt en slik mulighet. Forhåpentligvis blir det flere kammermusikkfestivaler i Dalane.Marken Det er høst og markenstid. I Bjerkreim er de ferdig med sitt store arrangement. I Egersund var det markensdag denne helga. Markenstradisjonene er lange. Det var tidligere en møteplass der årets produkter kunne bys fram, og ofte var handel med dyr et viktig element. Det er ikke lenger slik. Marken er fortsatt preget av varesalg, men nå er det nye handlemønstre. Markedsplassen er utvidet. Vi har fått et bredt utvalg av butikker, og vi handler varer og tjenester på internett. Dagens marken ivaretar en del av de gamle tradisjonene som møteplass. Mange av oss har behov for å treffe kjente og ukjente, for en god drøs og positive, annerledes opplevelser. Kombinert med gode varetilbud, blir det attraktivt for personer med ulike interesser, alder og utgangspunkt. I et travelt samfunn er møteplassene minst like viktige som før. Et annet aspekt med marken er at det er en anledning for mange å se husdyr på nært hold. Ungene synes som oftest det er veldig populært, og mange får en mulighet til å lære at det faktisk finnes et aktivt landbruk og et aktivt dyrehold i regionen. Melka og kjøttet lages ikke i butikken. Kjøtt kommer fra dyr, og egg kommer fra fugler - fortsatt.I Bjerkreim er marken blitt en av pilarene i dugnads- og samarbeidskommunen. Arrangementet tilfører kommunen betydelige midler, og disse er samvittighetsfullt brukt til utvikling av lokalsamfunnet. Det er et strålende eksempel, som dessverre ikke er så lett å kopiere. Øvrige markensarrangementer er familie- og handelsarrangementer, forhåpentligvis til glede for arrangører og besøkende. Det er mange som bruker tid og krefter på å arrangere marken. Vi unner dem at høstmarken noen år blir begunstiget med fint vær.Marken er et godt trivselstiltak.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!