ANNONSE

Uprofesjonelt

Vi forstår at alle foretrekker positiv omtale i avisen. Næringsdrivende er ikke noe unntak i så måte. Gode, positive saker kan gi intern stolthet og bygge et godt omdømme. Og motsatt, så kan negative saker være uheldige for de selskapene som involveres. Når ulike saker tas opp i DT, kan avisens vinkling og omtale være ubehagelig for de det gjelder. Mange velger å gi beskjed hvis de opplever det slik. Det er greit. Avisen kan både ha feil og dessuten gi en framstilling som oppleves mer negativ enn rimelig - og for den saks skyld, i noen tilfeller mer positivt enn det er grunnlag for!Det som er litt rart, er hvordan flere næringslivsledere takler de vanskelige sakene. Ikke sjelden får vi respons av typen "ingen kommentar" eller "da snakker vi heller med andre media om nyheter i framtida". Aller verst er de som "truer" med å annonsere mindre i DT. Vi har også opplevd at informasjon som framføres på åpne møter der media er invitert, i etterkant forsøkes unndratt omtale i DT. Enkelte synes altså å tro, eller å forvente, at DT og andre aviser og media bare skal omtale solskinnshistoriene, det vil si nyheter om utvidelser, nye produkter, godt salg og så videre. Når det handler om forsinkelser, svake resultater, forurensing, miljøproblemer og tvistesaker, skal det helst ties. Alle virksomheter vil oppleve vanskelige saker. Etter vår oppfatning vil det være bedre å forberede seg på hvordan disse skal omtales og håndteres i stedet for å grave seg ned med en avvisende og negativ håndtering. Hvis vanskelige saker håndteres på en god måte, kan det ofte snus til noe positivt. Det kan i mange tilfeller være bedre å innrømme at det har skjedd en glipp og så forklare hva man vil gjøre for å rette det opp og hindre liknende i framtida, enn å holde på sitt og framstå som avvisende og vanskelig - og i noen tilfeller som ufornuftig. Enkelte synes å mene at det er medias feil når vanskelige saker kommer opp. Vel. Den som med all tydelighet bryter regler og avtaler, vil slite med å få skylda over på andre. Kaster du søppel på naboens eiendom, er det neppe avisens skyld selv om det omtales der. I denne sammenheng kan det være greit å ta fram et positivt eksempel. Fonn Egersund har vært mye i DTs spalter. Gjentatte ganger har vi omtalt saker som har vært vanskelige og negative for bedriften, enten det gjelder utslipp i havna eller problemer knyttet til drift av salgsboden på Torget i Egersund. Likevel stiller Torger Torgersen opp når DT tar kontakt. Han er tilgjengelig og svarer på de spørsmål som stilles. Liker han det? Nei, selvfølgelig ikke. Men han stiller opp og har akseptert at man må ta det vonde med det gode. Han stiller selvfølgelig også opp når matjessilda er god, og Fonn har suksess i markedet. Fonn har hatt flere vanskelige saker i media enn de fleste, og har derfor god trening. Kanskje flere har noe å lære av fiskehandleren på Rauhedlå?I alle fall er det vår oppfatning at den som vil bygge et godt omdømme for egen virksomhet, også må lære å håndtere de vanskelige sakene. I Dalane-regionen er det mye å gå på.

Dette innholdet er kun for våre abonnenter

For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Logg inn

ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.