Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Veisløsing gjør veiløs

Denne uka har egersunderen Geir Magne Aarstad vært framme i riksnyhetene. Som sjef for Skanska Norge uttalte han at veibygging i Norge kan gjøres betydelig billigere. I følge Aarstad kan Norge altså få mye mer vei for pengene enn vi gjør i dag. Hans påstand er at det bør besluttes å gjøre hver aktuell veistrekning ferdig som et sammenhengende prosjekt. Nå er veibyggingen avhengig av statsbudsjettet fra år til år. Det kan derfor hende at det blir oppstart og avslutning flere ganger på en relativt kort veistrekning. Det er urasjonelt og kostbart. Et vedtak om ferdiggjøring og fullfinansiering i ett, kan gi betydelige rasjonaliseringsgevinster. Det er ikke uten grunn at mange andre land praktiserer en slik form for prosjektfinansiering i stedet for den norske bit-for-bit-løsningen.Så har vi også Europas dårligste veinett. I sommer slo enkelte media fast at Albania hadde et betydelig bedre, og lengre, stamveinett enn Norge. Det skyldes ikke at det er så mye enklere å bygge veier der. Albania er et fjelland som Norge. Forskjellen er at Albania er et fattig land, mens Norge er rikt, veldig rikt. Vi får det bare ikke til.Geir Aarstad er ikke den eneste som mener at veier i Norge kan bygges billigere. Hans uttalelser får tilslutning fra ledelsen i de andre store entreprenørselskapene. De er selvsagt interessert i flere veioppdrag for selskapene sine, men vi skal ikke glemme at de som næringsdrivende også ønsker bedre veier. Et tilfredsstillende veinett ville betydd raskere transport, mindre forurensing og redusert risiko for trafikantene. Det burde alle være interessert i.Den norske måten å vedta store veiprosjekter har en lang tradisjon. Det er ikke et forhold som kan lastes den sittende regjeringen. Men hvis det skal bli en bedring, må noen ta initiativ til å endre systemet. Det framstår som en enestående mulighet for den regjering, eller de politiske partier, som kan lykkes med en omlegging av systemet og dermed en start på arbeidet med å bedre den sørgelige norske veistandarden.Det var interessant å registrere at de afrikanske saueklipperne som besøkte Bjerkreim nylig, også oppfattet de smale og svingete veiene som noe spesielt når de besøkte Norge for første gang. Kanskje de kan sende noen fagfolk fra sine hjemland for å bistå Norge i arbeidet med utvikling av infrastrukturen? Vi for vår del håper beslutningsprosessene, finansieringen og ikke minst det praktiske arbeidet med utbygging av veinettet, og særlig stamveinettet, vil bli et tema i neste års diskusjoner før stortingsvalget. Vi er ikke veldig optimistiske i så måte, det er betydelig fare for at temaet vil drukne i en debatt om skatter og avgifter, helse og omsorg. Og i mellomtida blir det lite nye stamveier i Norge, mye mindre enn i de fleste andre europeiske land. Det er dumt, fordi bedre infrastruktur vil være en god investering, og gode investeringer vil være med på å finansiere et godt velferdstilbud. Vi håper diskusjonen kan vris fra en enten-eller-holdning til en både-og-holdning. Vi tror det er mulig uten at økonomien løper løpsk.



For å se innholdet må du ha gyldig abonnement.

Hvis du allerede har abonnement, logg inn via Min Side:

Logg inn

Nyheter fra andre aviser

Jærbladet

Strandbuen

Solabladet

Sandnesposten

Gjesdalbuen

Avisen Agder

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!