Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Då Tønes sang om skabb

Då Tønes sang om skabb

Cash og Tønes. FOTO: Ingve Aalbu

Den nye Tønes-plata blir kanskje mørkere enn artisten selv hadde trodd, men mellom skam, lygn og lort blir det plass til klare farger og sprø svor (frå hu mor).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.10.2014 kl 09:19

Tittelen er foreløpig ikke bestemt, men oppfølgeren til bejublede «Sån av Salve» skal etter planen utgis så snart som i slutten av januar. I hele forrige uke var det lys i Egersound, studioet i øverste etasje på Amfi Eikunda. I et avlukke med vindu mot Lundeåne synger Frank «Tønes» Tønnesen om då Runar fekk skabb, og om tante Ingrid så ikkje tåle någe før hu bejynne å grina (godt hu va i udlande då Runar fekk sjugo). Knallhard sosialrealisme, Sokndal-style.

– Så lenge jeg er fornøyd med resultatet, bryr jeg meg egentlig ikke om sangene er lyse eller mørke. Helsvart stemning er det i alle fall ikke. Det er mange nye lyder i miksen, og jeg tror den ferdige plata blir ganske variert. Jeg håper også at det er ting her som vil overraske folk, sier Frank Tønnesen.

Se bildegalleri fra studio her.

De vanlige mistenkte

Som på «Sån av Salve» er det Frode Strømstad (I Was A King) som er produsent. De faste musikerne til Tønes bidrar med sitt, alle som én. I tillegg er paletten utvidet med Anne Lise Frøkedal (I Was A King, Harrys Gym) og Olav Christer Rossebø (Bergen Mandolinband) på diverse instrumenter. Innspillingen startet i Amper Tone i Oslo, men ble avsluttet i Egersund før helga.

– Det høres litt annerledes ut enn sist, noe jeg er fornøyd med. Frode var sentral også på «Sån av Salve», men denne gang var jeg litt mer forberedt på at han skulle produsere, og også litt bedre forberedt selv. Jeg har ikke vært redd for å slippe ham løs på sangene. Jeg holder meg litt i bakgrunnen og lar ham styre på, men blander meg selvsagt inn her og der. Vi kjenner hverandre ganske godt etter hvert. Musikksmakene våre er viklet inn i hverandre, og han merker hvis jeg blir veldig stresset av det han finner på. Men jeg synes det er bra at han gjør ting jeg ikke forventer. Det er noe av det kjekkeste i denne prosessen – at sangene får et annet uttrykk enn jeg så for meg da vi begynte, forklarer Tønes.

Stress mot slutten

Sokndølen har gitt ut sju plater siden starten midt på 90-tallet, men det var «Sån av Salve» som ble det store gjennombruddet. Frank Tønnesen vant to Spellemann-priser for albumet og fikk uvanlig gode kritikker, selv til Tønes å være. «Sån av Salve» ble blant annet kåret til årets norske plate av Dagbladet. Mange vil ha store forventninger til oppfølgeren. Det tar artisten selv med stor ro, i alle fall foreløpig.

– Jeg er heldig som har så gode folk med meg. Jeg føler at jeg kan slappe av. Men det blir alltid litt stress mot slutten av innspillingen. Da lurer man på om det holder – om det er godt nok. Men stemningen er veldig bra. De som er med, gjør det de kan for at det skal bli fint. Frode virker å ha en veldig klar plan for hvilken vei sangene skal ta – og i alle fall for hvilken vei de ikke skal ta. Han er god til å plukke opp små, melodiøse ting i demoene mine og bygge videre på dem i studio. Men det skjer også når de andre er med. De tilfører sangene noe. Det er det som gjør det ganske gøy i studio. Vi vet aldri helt hvordan resultatet blir. Ting snus på hodet i løpet av én dag.

– Før du gikk i studio, sa du at du ville lage ei kompromissløs plate. Har det blitt slik?

– Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg mente med det. Men jeg tror vi har klart det vi ville. Vi har kjørt på med det vi har hatt lyst til. Jeg er veldig fornøyd når vi strekker oss litt. Det føler jeg at vi har gjort denne gangen.

Frode Strømstad er enig.

– Jeg mener vi har tatt noen steg videre. En naturlig videreføring. Både Frank og jeg har vært opptatt av å ikke gjenta for mye fra «Sån av Salve». Vi har satset på nye folk og nye omgivelser, og det har mye å si. Jeg tror ikke resultatet hadde blitt det samme hadde vi gjort alt her en gang til, sier Strømstad, som er svært fornøyd med plata som er i ferd med å ta form.

– Jeg har klokkertro på dette.

Eldre og bedre

Gaute Tengesdal har vært med Tønes helt siden starten. Han spilte bass på «Rett te håves» i 1996 og har ligget i bunn for alt sokndølen har gjort i studio over en periode på nærmere 20 år. Ikke mye har endret seg for hans del.

– Jeg har fått meg en skikkelig bass. Vi har også blitt eldre og bedre til å spille. Men den største forskjellen er nok at vi har en produsent med oss. Frode har en klar plan for sangene, og det gjør jo resultatet mye bedre, mener Tengesdal.

Eirik Bekkeheien styrer lyden i Egersound. Han skal også mikse albumet når innspillingen er ferdig.

– Veldig trivelig. Jeg tror det er den beste måten å beskrive dette på. Det er en ære å få jobbe med denne gjengen. De har lagt et vanvittig bra grunnlag i Oslo, og jeg hører nå at ting begynner å falle på plass, sier Bekkeheien.

Det har blitt noen plater fra Egersound etter hvert. De to første var «Sån av Salve» og I Was A Kings «You love it here». Siden har blant annet Skambankt, Olav Larsen og Aaslandbros vært innom studioet. Den foreløpig siste utgivelsen er "Indianara", Tønes-singelen som ledsager Tore Renbergs nyeste bok, "Angrep fra alle kanter".

Nå som studiotida er over, venter en ny serie med konserter for Frank Tønnesen. I oktober skal han på turné med Renberg og Karl Ove Knausgård.

Bildeserie

Frank Tønnesen er ferdig med innspillingen av plate nummer åtte. Siste hånd på verket ble lagt i Egersund.
Eirik Bekkeheien styrer lyden i Egersound.
Gaute Tengesdal mangler bare et sted å sette koppen.
Ting kan fort bli dobbelt så dyrt.
Frode Strømstad (t. v.) og Frank Tønnesen jobber med detaljer.
Gaute Tengesdal, Frode Strømstad og Frank Tønnesen er klar for en ny dag i studio.

Tønes i studio

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!