Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

EIK står uten generalsponsor

EIK står uten generalsponsor

IKKE GITT OPP HÅPET: Kenneth Andersen, daglig leder i EIK fotball, håper å få tak i ny generalsponsor før seriestarten 21. april. All reklameplass på EIK-drakta er solgt, med unntak av den attraktive plassen på brystet.

Først for et par uker siden fikk EIK beskjed om at generalsponsoravtalen med Aker Solutions ikke ville bli forlenget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.03.2014 kl 09:49

Avtalen med Aker gikk ut etter 2013-sesongen. I to år, begge sesongene tigrene har vært i 2. divisjon, har selskapet hatt brystreklame på tigerdraktene.

Regnet med forlengelse

Kenneth Andersen, daglig leder i EIK fotball, regnet med at den ville bli forlenget. Derfor ble det solgt draktreklame til alle andre steder enn brystet på EIK-drakta. Først for snaut to uker siden kom beskjeden om at Aker ikke ble med videre som generalsponsor.

- Hadde vi fått beskjeden i november, hadde det ikke vært noe problem. Nå kan det by på vansker å finne en ny generalsponsor så tett opp mot seriestarten. Vi har imidlertid ikke gitt helt opp å finne en erstatter. Det er tross alt fortsatt noen uker igjen til serien er i gang, sier Andersen.
¨

Plass ledig

Da EIK møtte Jerv på lørdag, var dette feltet på brystet av EIK-drakta tomt.

- Vi kunne selvsagt brukt de gamle draktene med Aker-reklamen på, men valgte å spille uten reklame for å vise at vi har plass ledig, sier han.

Ifølge Andersen er det ikke bare draktreklamen sponsorene får igjen.

- Vi mener at brystet på EIK-drakta er attraktivt. Men vi selger en hel pakke, som blant annet inkluderer sesongkort og plass i EIK-magasinet.

Stedsforskjeller

Andersen vil ikke si eksakt hvor stort beløp det dreier seg om. Han antyder imidlertid at sponsoravtaler av dette slaget på 2. divisjonsnivå kan ligge rundt 200.000 kroner.

- Men det er også de som får mer. En leder jeg snakket med, fortalte at hans klubb hentet ut 600.000 kroner i året. Det går på stedsforskjeller og bedriftenes tilhørighet til lokalsamfunnet, forklarer Andersen.

Fortsatt samarbeid

Det er Aker sentralt som har bestemt at sponsoravtalene konsernet har, skal begrenses for å spare utgifter. Det betyr ikke at det ikke blir samarbeid også i framtida. Beløpene blir imidlertid ikke av samme størrelsesorden.

- EIK fotball og Aker Solutions skal fortsatt ha et samarbeid i åra som kommer, presiserer Andersen.

Attraktiv windbreaker

EIKs fotballavdeling har økt sine sponsorinntekter kraftig de siste åra. Også før denne sesongen har klubben inngått viktige avtaler. Andersen opplyser at reklameplassen på en klubbjakke og annet treningsutstyr er utsolgt.

- Vår fordel er at vi ikke har bundet oss opp til én stor sponsor. Det er mange som bidrar. Og når 700 av våre medlemmer stiller på kamper, turneringer, treninger og 17. mai med logoer på jakken, bør det vise godt igjen for sponsorene, sier Kenneth Andersen.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!